Aukeåsen i Røyken (04.12.2020)

Ascents Aukeåsen (213m) 04.12.2020
Sør for Aukeåsen (160m) 04.12.2020
Jeg kjørte til Bødalen og parkerte ved et idrettsanlegg nederst i byggefeltet. Det er vanskelig å finne en egnet plass å parkere på videre oppover langs veien! Fra idrettsplassen fulgte jeg veien oppover i byggefeltet og tok til venstre like før de øverste husene. Herfra går det fin sti helt opp til toppen (merket Aukevarden). Flott varde på toppunktet, og en vanvittig utsikt noen hundre meter nord for varden (på klare dager...). På utsiktspunktet er det satt opp en flott gapahuk.
Dette var en relativt kort tur, samtidig som jeg hadde vært her før. For å få en litt lenger runde valgte jeg derfor å fortsette over åsen for å besøke sørtoppen i samme slengen. Gode, men litt sølete stier nesten frem til denne toppen også, med unntak av de siste hundre meterne opp til toppunktet. Jeg kan gjerne forstå at ikke så mange tar turen oppom her! Spesielt etter å ha vært innom hovedtoppen først, blir denne buskastoppen lite spennende. Jeg valgte en litt annen sti tilbake igjen som gikk vest for Aukevarden, dermed ble det en liten rundtur denne dagen :-)
Dette var dessverre ikke den beste dagen å nyte utsikten fra gapahuken på Aukeåsen
Aukevarden i Røyken
Toppunktet på sørtoppen befinner seg midt i granskauen!