Mortvassåsen og noen andre i Østmarka (27.11.2020)

Ascents Drettvannsåsen (314m) 27.11.2020
Fiskelausknatten (314m) 27.11.2020
Mortvannsåsen (358m) 27.11.2020
Mønekollen (347m) 27.11.2020
Romsås (341m) 27.11.2020
Rudsvangholtet (335m) 27.11.2020
Ryenseterkollen (334m) 27.11.2020
Skytterrøene (318m) 27.11.2020
Nord for Drettvannet i Østmarka ligger toppene tett. Jeg hadde aldri vært i denne delen av Østmarka før og bestemte meg for en kupert dag med mange høydepunkter.
Turen startet med sykkel fra Losby. Det var et par minusgrader, men fremdeles var det ingen fare for ispartier på grusveien. Jeg syklet inn til badeplassen og tok til høyre her. Herfra ble det mye stigning opp til Fiskelaushytta før det flatet ut litt langs vannene. Da jeg var nord for Mortvannsåsen satte jeg fra meg sykkelen og labbet i vei sørover på god sti opp til dagens første mål. Mortvannsåsen var en flott topp og sola steg opp fra toppene da jeg var der oppe. Dessverre var utsikten som etter sigende var fremragende herfra før, grodd igjen...
Neste mål var Skytterrøene som ligger vest for Mortvannsåsen. Terrenget i Østmarka er generelt bratt og ulendt og i dette området er det spesielt mye skrenter! Derfor valgte jeg å følge stien tilbake til veien for så å følge denne vestover et lite stykke. Deretter blåmerket sti opp mot toppen. Toppen på Skytterrøene har to omtrent like høye toppunkter, et som ligger midt i skogen og et som ligger helt ut mot nordvest med noe utsikt.
Jeg fulgte samme stien tilbake nesten til veien, og fulgte så en fin sti som fulgte høyspenttraseen opp til Rudvangholtet. Toppen ligger midt i høyspenttraseen og kunne derfor skilte med dagens beste utsikt!
Herfra ble det kupert bushing rett østover til Ryenseterkollen som var en vanlig kolle i skogen, før jeg trasket ned til sykkelen igjen.
Den neste runden jeg hadde planlagt gikk fra Fiskelaushytta. Jeg syklet bort og satte fra meg sykkelen her. Deretter gjøv jeg løs på dagens mest brutale motbakke opp til Romsås. En veldig markert topp med bratte skrenter på alle kanter. Noe utsikt mellom trærne herfra. Jeg kom meg ned på sørsiden og fulgte så et hogstfelt vestover til Drettvannsåsen som ligger rett opp for Drettvannet. Tilbake igjen samme vei, forbi det lille tjernet sørøst for Romsås og bratt opp til Mønekollen. Denne toppen er nok vanligst å bestige østfra via antennemasta, og jeg kom innpå stien omtrent hundre meter før jeg var fremme ved toppen. Mønekollen var en fin skogstopp med noe utsikt. Trigpunktet var festet i toppen av ei gran, og den lille steinvarden noen titalls meter bortenfor. På vei tilbake til Fiskelaushytta gikk jeg også oppom den navnløse toppen mellom Mønekollen og Romsås da den var så lett tilgjengelig.
Dagens siste topp lå på nordsiden av veien. Jeg lot sykkelen stå og fant en grei trase opp til Fiskelausknatten sørøstfra. Fin liten kolle og noe utsikt retning Svartåsen i nordlig retning. Tenkte jeg skulle finne en noe bedre trase på vei ned igjen til veien. Derfor fulgte jeg ryggen videre vestover og ned mot den markerte svingen. Dette var ingen god ide; det ble regelrett bushing hele veien ned! Vel, vel...man higer jo etter rundturer og det fikk jeg da til :-) Nå gjensto bare sykkelturen tilbake til Losby hvor bilen ventet. Alt i alt en fin runde i et krevende Østmarkterreng!
Det andre toppunktet på Skytterrøene ligger på kanten ut mot nord, her er det noe mer utsikt
Utsiktspunktet på Skytterrøene ligger på kanten ut mot nord
Strålende vær og barfrost i traseen på vei opp til Rudvangholtet
Toppunktet på Rudvangholtet
Fin utsikt fra Rudvangholtet
Ryenseterkollen 334 moh
Romsås 340 moh
Toppunktet på Romsås
Toppartiet på Drettvannsåsen har to punkter. Dette er det ene av de
Det andre topp-partiet på Drettvannsåsen
Det lille tjernet som ligger sørøst for Romsås
Trigpunktet på Mønekollen er festet i toppen av ei gran
Noe utsikt nordøstover fra Mønekollen
Toppunktet på Mønekollen ligger litt bortenfor fra der hvor trigpunktet er
Den navnløse kollen mellom Mønekollen og Romsås
Den navnløse kollen mellom Mønekollen og Romsås. Her ser vi tilbake mot Mønekollen