Høykuven og Kampan i Alvdal (17.06.2020)

Ascents Høykuven (1,233m) 17.06.2020
Kampan (1,165m) 17.06.2020
Storkampen (1,106m) 17.06.2020
Veslekuven (1,213m) 17.06.2020
Veslkampen (1,120m) 17.06.2020
Jeg var i området på jobb, og tok en ettermiddagstur i varmen. Nede i Alvdal var det 27 grader, men jeg satset på at det var bedre luft i høyden. Turen gikk innover den avgiftsbelagte Sølndalen og jeg parkerte ved Slætten som ligger vest for toppene. Herfra gikk det en svak sti som jeg fulgte et stykke oppover. Da jeg kom over skoggrensen holdt jeg mot høyre og gikk i tung mose opp på den flate Veslkampen. Herfra fikk jeg en fin oversikt over turen videre mot Kampan og Høykuven som var turens hovedmål. I nordvest var skyene i ferd med å bli temmelig svarte, og tordenværet som var meldt nærmet seg. Her var det bare å forte seg videre!
Neste stopp var Kampan og dermed var et av turmålene iallefall sikret. Jeg tok en ny vurdering av været, og syntes ikke skyene hadde nærmet seg nevneverdig. Dermed bar det ned i Storskardet, via Veslekuven og opp på Høykuven. Fint terreng å gå i med mange tråkk og stier som var fine å følge.
Hadde en liten ide om å få med meg Vardfjellet også, men når væreutsiktene så ut som de gjorde droppet jeg de planene. På tilbaketuren gikk jeg noe mer nordlig, slik at jeg sneiet Kampan før jeg la turen oppom Storkampen. Her satt jeg en god stund og fulgte med på været som ikke hadde noe hastverk med å komme ned til dette området :-) Fulgte så stien tilbake til bilen.
På vei oppover gjennom skogen fra Slættet
Fra Veslkampen fikk jeg god oversikt videre mot Kampan og Høykuven
Utsikt mot Store Sølnkletten fra Kampan
Tilbakeblikk fra Høykuven mot Veslekuven, Kampan og Veslkampen
Godt og varmt vær på Høykuven
Utsikt mot Alvdal og Tronden fra Høykuven
Uværet nærmer seg, på tide å snu!