Gåsebrenna og Sletnerknatten i Aurskog-Høland (22.01.2020)

Ascents Gåsebrenna (364m) 22.01.2020
Sletnerknatten (357m) 22.01.2020
Jeg fulgte Svensjøveien forbi en avkjøring til en skytebane og videre inn til et veidele et lite stykke før Svensjøen. Bommen sto åpen, men jeg tok ikke sjansen på å kjøre inn. Det var god plass å parkere ved veikrysset.
Veien ble fulgt innover Sæterdalen til jeg kom forbi den lille stikkveien som går av mot høyre. Omtrent hundre meter ovenfor gikk jeg bratt opp til venstre og tok direkte kurs rett mot Gåsebrenna.
Fin vei oppover Sæterdalen
Fra stigningen bratt oppover mot Gåsebrenna. Den lille stikkveien som hogstbilveien går fra sees midt på bildet.

Tung og litt bratt stigning, og temmelig kupert terreng. Likevel var det greit å gå og snart var jeg på toppen. Her ligger det rester etter et trigpunkttårn, ellers var det ikke så mye mer å skrive hjem om.
Rester av trigpunkttårnet på toppen av Gåsebrenna
Topplatået på Gåsebrenna
Fra toppen tok jeg ny kurs retning sørøst og dermed bar det avgårde mot neste topp, Sletnerknatten. Jeg gikk i en noe østlig bue slik at jeg skulle gå klar av de verste skrentene, og fant en grei rute ned til den myrete og mørke dalbunnen og videre bratt opp til toppen. Her hadde hogstmaskinene tatt for seg av skog, og utsikten var betydelig flottere enn fra nabotoppen.
Gåsebrenna sett fra toppen av Sletnerknatten
Fin utsikt fra toppen av Sletnerknatten
Toppartiet på Sletnerknatten

Nøt utsikten i godværet noen minutter før jeg tuslet ned igjen langs en sporete hogstmaskinvei som førte rett ned igjen til den lille stikkveien som jeg hadde gått forbi i begynnelsen av turen.