Våråsen i Sørum (19.09.2019)

Ascents Våråsen (320m) 19.09.2019

Denne toppen tror jeg faktisk ikke at jeg har vært på før til tross for flere turer i området i min ikke altfor aktive "o-karriere".
Denne dagen var i alle fall en utmerket anledning til å besøke området igjen. Fantastisk høstvær og god temperatur. Jeg husket fra før at det er lite stier i området og hadde ikke store forventninger til lett gange i åpent terreng.
Bilen ble parkert nederst i Råsdalen nordvest for toppen. Dette så ut på kartet til å være et bra utgangspunkt. Jeg fulgte veien oppover dalen et stykke til jeg fant et dyretråkk opp til høyre noen hundre meter nedenfor snuplassen. Så fort jeg dukket inn i skogen fikk jeg følge av hundrevis av hjortelus, noe som vedvarte hele turen. Temmelig irriterende, men jeg bestemte meg for at de ikke skulle klare å ødelegge en så flott høstdag! Dyretråkkene kunne følges omtrent helt til topps, med flere fine åpne koller og partier innimellom med god utsikt. Våråsen var en mye flottere topp enn jeg hadde sett for meg, og det blir nok flere turer her inne i dette ikke så altfor mye besøkte området. Toppen var markert med en liten steinvarde som lå oppe på en markert kolle, og det var ingen tvil om hvor toppunktet var.
Tilbaketuren ble fulgt omtrent samme vei, men halvveis traff jeg på et gammelt traktorspor som jeg fulgte ned til snuplassen. Vel inne i bilen igjen ble ytterligere 14 hjortelus tatt kål på, til tross for at jeg hele turen hadde forsøkt å fjerne alle som hadde forsøkt å slå rot på meg. Håper de forsvinner med kuldegradene!