Fuglstadfjellet i Nærøy/Bindal/Høylandet (28.08.2019)

Ascents Fuglstadfjellet (873m) 28.08.2019

Jeg parkerte ved Fuglstad og fulgte bomveien et lite stykke videre før jeg tok til høyre og inn på et ATV-spor som førte meg opp til Fuglstadvatnet. Sporet gikk på venstre side av vannet og videre helt til Fuglstadsetra. Her var det greit å steingå elva og dermed var det bare å begynne på den lange seige bakken opp mot toppen. Det var mye myr oppover bakken så beina fikk litt å jobbe med, men ellers ingen problemer. På 750 meters høyde begynner det å flate ut, og det blir et realt fjellterreng. Toppvarden ses tidlig, men det er noen skrenter og vann som gjør at du må finne en fornuftig rute frem til toppen.
Jeg hadde et mål om også å nå bort til Nonsfjellet som er det høyeste fjellet i Høylandet kommune. Dette fjellet ligger omtrent 6 km sørøst for Fuglstadfjellet. Etter et par timers vandring i temmelig ruskete og uoversiktlig terreng med mange høye stup, skrenter og langstrakte vann, innså jeg at jeg ikke ville rekke frem i tide før mørket kom sigende. Jeg snudde derfor ved vannet Ienkjemekiejaevrie. Frem til vannet fra toppen er det bare 2 km luftlinje, men jeg hadde brukt 2 timer bare på denne korte distansen! Dette terrenget er krevende og godt navigasjonsutstyr og kunnskaper er helt nødvendig for å ferdes trygt her oppe. Det er sannsynligvis lettere å bestige Nonsfjellet som en egen tur fra Grøtesådalen sørvest for fjellet.
Jeg gikk tilbake til Fuglstadfjellet og gikk samme vei tilbake som jeg gikk oppover.