Horndalsnuten og Vatnaknausen i Voss (23.05.2019)

Ascents Gretteggi (1,046m) 23.05.2019
Horndalsnuten (1,461m) 23.05.2019
Vatnaknausen (1,303m) 23.05.2019

Jeg parkerte ved Øvraset og fulgte stien østover rundt Veten og inn til Modalsvotni. Herfra og opp til Horndalsnuten var det veldig mye snø, så derfor gikk jeg bratt opp til bandet mellom Veten og Vatnaknausen og gikk så opp på sistnevnte etter en liten matstopp. Her oppe var det en fryktelig kald og kraftig vind, og jeg måtte vurdere om det var lurt å gå videre langs ryggen til Horndalsnuten som var det store målet mitt denne dagen. Jeg valgte heldigvis å fortsette mot Horndalsnuten, jeg fikk tross alt vnden ganske midt i mot og kunne jo snu hvis det ble for ille.. Da jeg var ved foten av toppen ble det nesten vindstille og dermed var det bare å forsere den bratte snøen opp til topps. Fantastisk utsikt, denne toppen har jeg sett lengselsfullt etter mange ganger fra toppene rundt hytta vår på Upsete. Tilbaketuren gikk samme vei tilbake til Vatnaknausen. Herfra la jeg inn en liten runde bortom Gretteggi før jeg gikk ned til bilen igjen.