Besseggen med Besshøe (30.07.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Besseggen klyveparti (1,500m) 31.07.2014
Besshøe klyving (1,550m) 31.07.2014
Klyving Veslfjellet 31.07.2014

Det har blitt en trivelig tradisjon av kona og jeg avslutter den felles ferien med en fjelltur, der hun har mest å si for valget av turmål. Snøhetta, Galdhøpiggen og Rondslottet er unnagjort og neste på ønskelista var Besseggen. Dette er en tur jeg ikke er spesielt opptatt av men da jeg fikk inn 2 ønsker til turen ble det bra: (1) En "skikkelig" fjelltur med overnatting i telt, og (2) En svipptur oppom Besshøe for min del.

Båten på veg mot Gjendesheim for å ta fatt på dagens siste tur vestover.
Viktig å få skrudd på GPS'en før gåturen starter!

Vi diskuterte litt frem og tilbake hvilken veg vi skulle gå. Jeg var meget lite lysten på å stå i kø for første båt til Memurubu for deretter å gå i kø i fjellet. Dette løste seg imidlertid av seg selv da vi tilfeldigvis ankom Gjendesheim 30 min før siste båt kl 1600 onsdag. Vi parkerte forøvrig på vegskulderen til Fv51 der vegen inn til Gjendesheim tar av, og syklet de 2 km inn til bryggen. 200 kroner for å stå på langtidsparkering noen hundre meter lenger inn synes jeg er galskap..

Det var god plass på båten (120 kr per pers) og ved ankomst Memurubu startet vi på den lange og bratte bakken oppover. Vi møtte en del turgåere motsatt veg, men så ingen som gikk i samme retning som oss. Jeg hadde sett meg ut 3 mulige teltplasser langs stien, avhengig av vær, dagsform og middagssult. Vi endte med det siste alternativet; ved Bessvatnets bredd, noen hundre meter fra stien langs vestbredden. Her ble det kveldsbad og standsmessig feltmiddag med god drikke. Vi observerte minst 5 andre telt på sør/øst-enden av vannet.

Akseptabel utsikt fra teltet innover mot østenden av Bessvatnet.
Første test av nytt telt (Trolltind Superlight, 2-manns).

Mye vind gjennom natten, og sen frokost kl. 9. Jeg tok min "lille" avstikker opp på Besshøe der jeg fulgte en rute mer eller mindre rett opp fjellsiden. Nedefra så det vanskelig ut, men det løste seg veldig greit der oppe men små gresshyller og renner. Partiet med bare stein og grus var værre for min del, men jeg gikk ut til en ganske lang og bratt snørenne som ble brukt både opp og ned. De siste 200 høydemeterene er det til sammenlikning flatt, men her var det knapt med sikt, vind og regn. Heldigvis kunne jeg gå på GPS mot toppunktet. Nedover gikk det også greit.

Etter mat ved teltet var det bare å hive seg ut i trafikken oppover Besseggen. Køen hadde roet seg litt så det gikk egentlig greit. Jeg prøvde å identifisere klyvepartiene som etter sigende skal gi folk problemer med høydeskrekk, men må innrømme jeg aldri kom dit. Men kona var fornøyd!
Bakkene ned mot Gjendesheim ble harde nok med tung sekk. Her er vel klyvepartiet markert med en kraftig kjetting i fjellet (som jeg ikke brukte ;-)) og det var tilløp til køgåing her. Kona gikk først nedover bakkene og smatt elegant forbi de personene/gruppene som tydligvis ikke skulle slippe andre frem. Men de aller aller fleste var trivelige og greie. Vel nede var det deilig å bare sette seg på syklene og trille ned til bilen.

Deretter kjørte vi til Dombås for middag før jeg satte kona på toget nordover for selv å kjøre ned til Romsdalen.

Som ventet var det utrolig mange som gikk Besseggen, og tilrettelegging med trapper høyt til fjells var vel heller ikke noe sjokk. Det som skuffet mest var alt søppelet som lå både på stien Memurubu-Gjendesheim, på teltplassen og oppe på Besshøe. Masse papir som knapt hadde en flik under stein, plast, flasker, bokser, hermetikk osv. Ikke bra!
Men som fjelltur var det suksess og de obligatoriske bildene ble visst formidlet til både Face og Snap. :-)