Storskrymten, Viggo. (08.06.2014)  4

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Grøvudalshytta (855m)
Endpoint Hallen (785m)
Ascents Storskrymten (1,985m) 08.06.2014
Værmeldinga ga ei lita glippe til topptur for godværsfjellturister i Trøndelag første pinsdag. Pinseaften dro Viggo Finset og jeg til Grøvudalen og parkerte bilen ved Hallen. På veien opp stoppet vi ved Jenstadjuvet og så på de flotte fossefallene der tre elver møtes. Det er verdt en stans for å se på dette. Fra Hallen brukte vi snaut 1,5 timer inn til Grøvudalshytta. Overnattet der og var i farta i sjutida morgenen etter. Flott å gå innover Grøvudalen og opp til Litjvatnet og Storgrøvudalsbotn. Her begynte fjellet å åpne seg og Grøvudaltinden, 1844, var et flott skue innerst i dalen.
Grøvudalstinden 1844, ser flott ut innerst i Grøvudalen.
Gikk deretter opp bakken og på nordsiden av vatn 1482. Rundet også de neste tre vannene på nordsiden og etter hvert kom Storskrymten med sin grå og kraftige vestflanke til syne. Innover forbi vannene gikk vi mye på snø. Dette var effektivt og kraftbesparende. Pga av snøflankene valgte vi sydryggen på de siste 300 m til topps. Vi brukte 7 timer til topps og kroppen begynte å si i fra at det hadde vært en lang tur allerede. Det var flott utsikt i alle retninger, men skyer begynte å trekke i sør-vestfra.
Viggo på Storskrymten første pinsedag 2014.
Utsikt fra Storskrymten mot Snøhettamassivet. Store Langvasstind synes som en pyramide sentralt i bildet.
Litjskrymten burde vel vært besøkt på denne turen når vi endelig hadde gått en så lang anmars, men kreftene var for små i dag. Anmarsen må nok gjentas for å komme opp på denne toppen ja.

Returen gikk greit og raskt til å begynne med. Ingen problemer så lenge vi kunne gå eller skli på snøfelter, men nede i Storgrøvudalsbotn begynte slitet. Nå kom det også duskregn innover dalen, men fire timer senere kom vi tross alt frem til Hallen fornøyde og sårbeinte. Turen ned fra Storskrymten tok 6.5 timer. En fjelltur på til sammen 13,5 timer er det veldig lenge siden jeg har hatt og det er nok i meste laget for gammel'n.
Stogrøvudalsbotn er lang å gå ut igjen når en allerede har gått i 9 timer.