Snøhuletur med Barnas Turlag (20.04.2014)

Written by linntherese GSM

Ser det ikke koselig inn og opp den trappa der da?

Snøhule og sol og kjempefint

Først så blei det ikke noe når vi skulle på snøhuletur, men så sa pappa at vi skulle prøve en uke senere. Da blei det fantastisk vær, men da kunne ikke alle. Men vi reiste likevel. Først kjørte vi til et sted i Røn hvor vi så masse tranefugler og så videre til Tyinfjellet. Her gikk meg og mamma på en ny topp mens pappa gikk opp til snøhulene og forberedte litt.
Etter turen møtte vi Marthe og de andre foran en butikk og så kjørte vi til en plass hvor vi møtte en sånn snøscooter. Vi fikk plass til nesten all bagasjen oppi en tilhenger. Det var kjempemasse vi skulle ha med. Til og med ved, slalomski og snøbrett. Pappa fikk sitte på med snøscootermannen for å vise veien mens vi måtte gå. Urettferdig!

Ser du godt etter, så ser du snøhulene våre på bildet som er tatt fra Stølsnøse dagen etter.

Det var masse sånne oppoverbakker opp til snøhulene, men endelig kom vi fram. Pappa var i gang med å grave hula vår, mens jeg og Marthe begynte å grave en bålplass. Daniel og kompisen gikk en tur opp en bratt bakke for å kjøre på ski.

Sånn holdt vi på hele dagen. Vi gravde litt og lekte litt og spiste litt og sola skinte og det var varmt. Hulene ble større og større, men det tok skikkelig lang tid altså.

Daniel tømmer snø ut av snøhula.

Litt sånn nesten på kvelden blei pappa med oss ned til Tyinkrysset for å kjøpe is. Vi sklei ned noen bratte bakker. Jeg og Marthe på ei akematte og Daniel og kompisen på et liggeunderlag. Det fungerte skikkelig dårlig for guttene altså. Så spiste vi is, og så måtte vi gå opp igjen den lange bakken. Men vi lekte litt snøklatring, så glemte vi at det var kjedelig.

Jeg og Marthe på vei ned for å kjøpe is.

Nå var hulene omtrent ferdige, så da begynte vi å lage bål i den fine gropa som jeg og Martha hadde laget. Her satt vi lenge og spiste mat, drakk kakao, og koste oss med potetchips og godteri. Foran bålet var det veldig varmt. Det røyk av klærne våre og noen ganger blei det brennvarmt på beinet.

Koselig rundt bålet.

Sola blei snart rød på fjellet og snart var det kveld. Inne i hulene hadde vi stearinlys og ute var det stjerne. Vi pusset tennene og så la vi oss. Jeg sov veldig godt mellom mamma og pappa, men jeg måtte visst på do to ganger. Da var det kjekt at pappa hadde laget fin trapp inn til soverommet vårt.

Stearinlys i hylla på soverommet.

Neste dag var det minst like fint vær. Pappa stod tidlig opp og laget benk oppe i solbakken på andre siden av den lille dalen vår, men så sa han at det kanskje kunne rase, og så laget han benk på et enda brattere sted, men det syntes mamma at det var for bratt der. Så dro alle sammen ned og laget benk på et flatere sted, mens pappa stod igjen og var litt sur.
Det var deilig varmt å spise frokost.
Så lekte vi litt. Jeg hoppet på slalomski, guttene det samme mens Marthe hadde akematta. Etter en lang stund pakket vi og kjørte ned igjen. Vi klarte å få med oss all bagasjen.