Blåberga (Fra Vasselja) (11.02.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point KRYSS TIL VASSELJA (122m)
Ascents Blåberga (332m) 11.02.2014

BLÅBERGA

Jeg planla en ny rute til toppen, da de fleste som har gått opp fra Jonsvatnet har klaget på mye nedfallskog. Jeg parkerte like før krysset til Vasselja. Det et 4,7 km hit fra Jonsvatnet og 8 km fra Bostad krk. på Malvik. Det kryr jo av veier her inne, så man bør ha kart. Den private skogsbilveien inn til Vasseltjønna går rett gjennom gården Vasselja. Det var ikke noe innkjøring forbudtskilt her, men det var speilholke i bakkene mot Vasseltjønna, så det er fornuftig å bruke føttene. Det er en km fra krysset og inn til Vasseltjønna . Jeg forlot veien og gikk ned til Vasseltjønna. Passerte en hytte og et naust, og gikk opp etter et gammelt hogstfelt. Det var litt kvister her men ingen nedfallsskog. Like før toppen var det en del ferske trær som hadde blåst ned. Det var en trigpunktbolt på toppen. Det var meget god utsikt fra denne toppen, men å kalle denne toppen for en Naturperle er vel å overdrive litt.