Jostien og Besseggen med elevene (04.09.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Veslfjellet (1,743m) 04.09.2013
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 04.09.2013

Campet nede ved vannet nær Mågåhølen, 870 m sør for avkjøringa til Gjendesheim, sammen med om lag 60 elever og noen lærere. Nydelig vær, men litt vind. Onsdag morgen tok jeg med meg 4 frivillige til å gå Jo-stien opp til Besseggen, mens andre gikk den klassiske ruta fra Memurubu. (Noen få gikk også oppom Besshø)

Stemningsfullt om kvelden før den store turen...

Vi fikk en fin-fin tur totalt sett, først noen kilometer til Gjendesheim i kamp med myriader av fluer. Har aldri opplevd maken! Så lettgått på sti langs Gjende, forbi den idylliske Hamnsanden gresslette og etter totalt 4 km viste en tydelig varde (gps 32 V 486033 6818320 på 1000m) ved en steinrøys vei oppover lia i nord. Stien var bra vardet og lett å følge hele veien. Etter 80 hm i ur en lengre travers mot vest, der man på slutten passerer noen sva, som nok kan føles ekle om det er vått. Så kløv vi oppover en ørlite utsatt hammer, men så at stien gikk litt mer "skjermet" til venstre (vest). Etter dette var det egentlig svært greit videre helt opp. Snart en lengre travers mot høyre (øst) til man runder et bratt parti, og så en "eviglang" rygg mot vest omtrent helt opp. Stien går ikke nedi skaret oppover her, slik jeg hadde trodd, men følger ryggen på kryss og tvers. Overraskende lite steinur i dette partiet.
Helt på slutten langs brattveggen rett under selve Besseggen, der jeg var noe bekymret for steinsprang fra de som gikk egga over - men det meste som er løst har vel allerede falt ut her. Man kommer opp på egga akkurat under den bratteste delen av Besseggen (gps 32 V 485395 6818796 på 1510m). De fire gutta var såre fornøyd med denne veien opp, selv om det ble mange høydemeter på kort tid.

Jeg gikk ned til Bandet for å fylle flaskene med vann, og møtte mange elever på vei oppover.

Bandet under Besseggen - et luftig sted.

Tok en dugelig lang pause her nede i sola, før jeg gikk over Besseggen sammen med noen av elevene. Som så mange ganger føltes det ganske langt etter Veslefjellet og ned til Gjendesheim. 14 år siden sist jeg gikk her, fant jeg ut.
Asfaltveien tilbake til leiren var hakket kjedeligere, men når været er topp får en ikke klage. 7,5 t på tur. Hadde en ny overnatting, før vi ble hentet med buss torsdag formiddag - fortsatt i nydelig vær.

Jo-stien var en positiv opplevelse!