Die Nordwand (25.08.2013)

Written by senfterberg (Coni Häusler)

Ascents Glittertinden (2,452m) 25.08.2013

Die Nordwand

Aaaaaah! Se på han! Nei, det er ikke mulig. Herregud! Dere er gærne, jeg tør ikke å se ned en gang. En blanding av begeistring og undring møtte Helge da han toppet ut. For en følelse! Etter tre og en halv timers anmarsj og drøye fire timer klatring i en skyggefull nordvegg var det godt å kunne bryte seg gjennom toppskavlen, få noen varme solstråler i ansiktet og nyte litt oppmerksomhet fra mylderet av normale fotturister på toppen. Det store prosjektet var unnagjort. Glittertind sin fryktinngytende nordvegg lo under oss.
Det hele begynte på torsdag. Som vanlig er det Helge jeg spør først når jeg har tenkt meg å dra på tur en ukedag. For ordens skyld sendte jeg en mail til Herman om at vi skulle prøve oss på nordveggen til Glittertind. Det kan gjerne ta noen dager før jeg får svar på mailene til Herman men denne gangen kom det fort. «Jeg er keen på å klatre nordveggen til Glittertind» sa han. Jeg svarte bare at det var plass i taulaget og så var vi i gang. Klokka har blitt midnatt før vi, etter noen pils under den praktfulle fullmånen, la oss i teltet rett under nasjonalparktoalettet på parkeringen til Glitterheim.
Klokka 6 dagen etter var vi i gang. Månen har forandret posisjon men med morgenlyset som sola sto for var den enda finere. Rett og slett knallstemning da vi tuslet innover veien retning Glitterheim. Etter 2 km tok vi av til høyre og gikk inn mot et sted som på kartet heter Trollsteinkvelven. Det ble en del vandring uten særlig høydegevinst og det gikk tre og en halv timer før vi endelig sto under den store veggen. Været var perfekt, breen vi sto på glitret og den mørke veggen over oss virket ikke så truende som jeg hadde tenkt. Den nederste delen var tørr mens den øvre delen fortsatt hadde noen spor av det snøværet som var på besøk for en uke siden. Etter diverse forberedelser satte jeg i gang. Det blir nok litt voldsomt å beskrive hver eneste av de totalt syv taulengder med ord. Skal heller legge ut en topo litt senere. Men en ting skal være sagt. Glittertind nordvegg er en fantastisk rute. Praktfull klatring i stort sett fast fjell. Grunnet de fine rissene må ruten betegnes som velsikret. Den nederste delen er brattest, med et 5minus- opptak, mens den øverste delen er flatere men ofte kombinert. Ja, og så toppskavlen. I NTK boka skrives det om 20-30 meter brattis på toppen. Klimaendringen har nok gjort sitt og vi hadde kanskje fem meter med 45 graders snø/ is på slutten. Skavlen har også smeltet bort så spade hadde vi ikke behov for.
Etter å ha solt oss litt i glansen av vår egen bragd på toppen begynte ferden ned. Vi valgte Gråsubreen som vel er den raskeste og sikkert også den fineste vei ned. Klokka 17:30, etter nesten 12 timer, var ringen sluttet.

Helge og Herman er klare
Månemorgenen
På den glitrende breen under Glittertind
Nordveggen fra breen
små sprekker på veien
veggens øvre halvdel
Helge bryter seg gjennom den beskjedne toppskavlen
laaaangt ned!
taulengdene i nordveggen

vinter

Written by paaljt 05.12.2017 10:55

Fin rapport! Hvordan er denne ruta på vinteren?

Artig å lese - tøft!

Written by Olepetter 27.08.2013 21:43

Gratulerer!

Beskr Glittertind Nordvegg

Written by senfterberg 27.08.2013 20:42

For de som måtte være interessert: har nå lagt til både bilde og rutenbeskrivelse på Glittertind sin nordvegg

Gratulerer

Written by mortenh 25.08.2013 21:51

med gjennomført tur. Jeg skjønte du hadde lyst på denna når vi råktes for en drøy uke siden. Flotte bilder, og sikkert litt gøy å toppe ut når det var en del turister på toppen.