Besseggen på luksus sti (20.07.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Gjendesheim
Endpoint Memurubu
Ascents Veslfjellet (1,743m) 20.07.2013
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 20.07.2013
Bessheim Fjellstue og Hytter (960m) 20.07.2013

Mitt første besøk av Jotunheimen begynte med en kort og pain-fri flyreise fra Tromsø til Oslo, etter hvert måtte jeg hente leiebilen på Avis og kjøre nesten 4 timer til Bessheim, hvor jeg hadde bestilt ei hytte i 3 netter. Dagen etter bestemte jeg meg for en tur langs Besseggen, siden den var i nærheten og en av de 'must-do' turene i området (eller dette var inntrykk jeg fikk etter å ha sjekket inn på Bessheim). Selvsagt hadde jeg hørt om turen før og visste at den er meget populære blant turister og så var jeg på en måte forberedt for at det skulle bli mange turfolk på fjellet i dag.

Da jeg kom til Gjendesheim var jeg helt overrasket overt at det var såpass mange folk som hadde samme turmålet! Og så skulle det ikke bli ensomt på tur i dag. Siden Gjendebåten hadde en ulik tidsplan i dag (pga så mange passasjer) måtte jeg få tak i en billett for den neste avgangen med ledige plasser. Klokka var 9.30. Båtreisen min var kl.11 til Memurubu. Jeg var litt utålmodig og ikke hadde lyst til å vente på kl.11 båten. Derfor valgte jeg å begynne fra Gjendesheim og ta båten tilbake på ettermiddagen.

Panorama somewhere on Veslfjellet

Å følge en sti som er åpenbar og merket er noe av en luksus etter turene som jeg har hatt i det siste. Ingen behov for å tenke på rutevalg og jeg kunne slappe av og nyte turen og fint vær. Jeg fikk minner av sommerturer på kjente fjellene i Storbritannia, men kan ikke si om det var på en god eller dårlig måte!

Utsikten mot Besshøe og Bessvatnet

Stien gikk jevnt opp mot Veslfjellet, noen steder følte stigningen altfor lite. Kjedelig? Kanskje. Men utsikten var ikke så verst og snart kom Besshøe inn på sikte. Det var helt OK å se på.
Stoppet noen minutter ved varden på Veslfjellet før jeg fortsatte mot Besseggen. Det ble overraskende mye vind da jeg nådde egga, av og til var det vanskelig å gå uten å føle ustabil på beina! Tror at vinden var like overraskende for andre turfolk og så tok det litt tid å komme ned på eggen siden alle gikk saktere enn normalt. Trodde at egga skulle bli noe av en meget spennende opplevelse, men jeg synes den ikke var så spesiell.

Den klassiske Besseggen utsikten?
Besseggen og Veslfjellet sett fra bandet.

Det var omtrent midt på dagen da jeg nådde Bandet ved Bessvatnet og her traff jeg utrolige mange turister som koste seg med sol og utsikt over Gjende. Jeg tok noen bilder mens jeg gikk forbi men stoppet ikke for å ta pause. Må innrømme at jeg var egentlig på jakt etter en bra plass for å tisse, men problemet var at det ikke var noen gode plasser for å gjøre sånne ting. Så gikk jeg videre på stien. Tisse-muligheten viste seg fram da jeg tok en omvei på venstre siden av stien :-)

Opp og ned på Besseggen
Utrolige mange fjellfolk ...

Neste delen av turen var ikke noe roligere enn før. Fortsatt mange folk som var på turen fra Memurubu til Gjendesheim. Passerte Bjørnbøltjønne med enda flottere utsikt og stien gikk gradvis ned mot Memurubu. Fint å se på Surtningssue. Så ut som om det var et flott fjell å gå opp, og jeg noterte dette som neste-dagens turmulighet. Ikke så mye å si om resten av turen ned til Memurubu. Fortsatt god sti, bra utsikt og litt mindre folk da jeg gikk ned. Kl. 15 ankom jeg båteplassen og ventet nesten 1 time på neste avgangen.

Mellom bandet og Bjørnbøltjønne
Utsikten mot Surtningssue og Bjørnbøltjønne

Jeg var fornøyd med min første tur i Jotunheimen, men synes at Besseggen er litt 'overrated'. Verdt et besøk, men bare *ett* besøk. Kanskje en vintertur kunne bli litt mer interessant.

Stien går forbi Surtningssue (på høyre siden)
Deilig ved Gjende. Slutten av turen.

Missing title

Written by Mayhassen 28.07.2013 12:16

Hei, du burde kanskje velge en tur der ikke de store massene går, og som er litt mer spenstig. Nok av topper og turer å velge i :)

Re:

Written by hmsv1 28.07.2013 14:50

Ja, nå skjønner jeg det! Men jeg er ikke en Jotunheimen ekspert og må gjøre litt mer tur-forskning før jeg drar spontant neste gang :-)