La Locomotiva - en artig oppvarming til Sella-tårna (01.07.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents La Locomotiva (2,418m) 01.07.2013

Hadde overnatta på et fint sted like ved veien opp til Sella-passet; Pian de Schiavaneis. Dette stedet anbefales, da man kan sette opp et telt her også, og det ligger litt skjermet fra veien. Været var bare meldt ok på formiddagen, så det passet med en kortere tur i dag.

Kjørte kort opp mot Passo Sella og fant en fin p-lomme et par hundre meter før Alberto Maria Flora-hotellet. (Kunne visst parkert gratis like ved hotellet også, og fått fin sti dit jeg skulle.)

Skjente så raskt oppover bratte gressbakker mot La Locomotiva. Jeg hadde ikke funnet noe info om denne vesle toppen, og var spent på om jeg kom opp på det høyeste punktet. Det gikk tydelig sti opp til skaret like øst for toppen. Her var det imponerende bratt opp til det første Sellatårnet til høyre! Målte skaret her til 2397 moh, og klyveklatret en bratt hammer på La Locomotivas østegg. Det var nok en svak toer, denne hammeren.

Trodde nå at jeg egentlig var oppe, da jeg så to kvasse spir stikke opp. Det sørligste var det høyeste, og jeg fant en vei opp mellom de to. Dette var et toerpunkt, og toppen utgjør ikke noe stort areal akkurat. Målte den til 2418m, og da er det nok rett å si at pf for denne vesle, men tøffe knatten, er om lag 20 meter. Fotograferte litt, og kløv samme vei ned igjen. Snaut 3 kvarter på denne lille aperitiffen!

Gikk litt nedover, men ville helst slippe å gå helt ned til hovedstien, som ledet mot øst. Det var kanskje 100 hm ned dit? Fant et traverserende tråkk i min høyde mot øst, som opplagt rundet det første Sella-tårnet. Da dette ledet opp mot en pinakkel med en blokk som lå oppå, syntes jeg terrenget ble litt drøyt uten sikring, og søkte heller noe tilbake og et stykke ned. Kom da snart inn på stien som rundet foten av det første tårnets sørrygg. Så oppover, og jeg så en klynge med klatrere et stykke opp i sida. Her var det kø, ja, selv om terrenget ikke så så ille ut i begynnelsen. Alle brukte tau, og jeg så at det ble tøffere en taulengde høyere.

Jeg skrudde av gps-en mens jeg satt og slappet av og ventet, og glemte å skru den på igjen den neste timen. Derfor avsluttes rapporten så langt her.

Min variant anbefales ikke. Følg stiene!