Galdhøpiggen med Barnas Turlag (06.07.2013)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 06.07.2013

Nytt år nye muligheter

Vi prøvde opptil flere helger i 2012 å få til en familietur til Galdhøpiggen med Barnas Turlag, uten å få til det. I 2013 hadde vi mer begrenset med tid, men satte av en helg og håpet det skulle klaffe. Dato ble spikret og så var det bare å krysse fingrene.

Vi er i gang.
Forbikjørt av et mer effektivt taulag på breen.

Flaks med været

Da helga nærmet seg så det ut til at vi virkelig skulle være heldige. Etter en tid med mye dårlig og ustabilt vær virket alt veldig lovende for lørdag 6. juli. Noen få etternølere fikk nok også med seg dette og meldte seg på i siste liten. Til sammen var vi 58 store og små som var påmeldt til familietur med Barnas Turlag til Galdhøpiggen.
Noen reiste allerede på fredagen, mens resten dro lørdag morgen, og etter litt frem og tilbake i kaoset ved Juvasshytta, fikk vi fordelt utstyr og kommet oss av gårde 20 minutter på overtid. (Les 20 over 10)
Sola skant fra blå himmel, og stemningen var god til tross for at en liten sky lurte rundt toppen. Alle ruslet i sitt tempo oppover mot breen, sammen med mange andre som var på tur denne dagen. Det var nok noen som lot deg gå litt sport i å komme fort til brekanten, men for dem ble det en desto lengre pause. Det tok lang tid å legge ut 8 tau og fylle disse med knuter, sånn noenlunde jevnt fordelt. Jeg og Kim, som var breførere på turen, tok den jobben.
Jeg synes vi var flinke til å klargjøre, men det var nok ikke fritt for at de ivrigste begynte å bli noe utålmodige oppi steinura ved brekanten etter hvert, men det var vel bare iver etter å prøve brevandring, noe som var nytt for mange.

En liten tåkedott lurer over toppen vår.
Krysset breen og snart klart til å ta av tauet.

Så var det å få fordelt familiene. Alle ville jo helst gå sammen med sine, men det gikk på et vis og etter hvert kunne to lange "tusenben", hver på ca. 200 meter bevege seg oppover.
Vi hadde hatt en liten innføringsprat om hvordan man går i tau, og alle var flinke slik at det gikk veldig glatt. Vi la inn en 2-3 småpauser oppover og vips var vi i land på andre siden. Her måtte vi finne et sted å legge ut tauet blant alle de andre tauene som lå der fra før av, innen det bar opp siste bakken til toppen.
Her ble det nok litt strekk i feltet. Noen ivrige skjøt i veg, mens andre nok så smått begynte å merke at det var litt lenger enn de var vant til, men med unntak av noen få som snudde litt tidligere, kom alle seg på toppen.
Den dumme skya lå fortsatt nedpå og laget en litt hustrig tåke, i alle fall for alle som spiste maten sin ute. Noen gikk inn på hytta, og der var det ikke akkurat kaldt. Alle barna fikk utdelt en brusboks når de hadde besøkt det høyeste punktet og de fleste hadde god tid til tross for at det var kjølig. Det betalte seg, for med en del venting på toppen så opplevde vi at tåka rev av og ga utrolige utsyn like før vi skulle ta fellesbilde og gå ned. Begeistringen var stor da rundt 50 turdeltakere samlet seg på toppen for fellesbilde. Andre på toppen samtidig la godt merke til oss og syntes det var en beundringsverdig gjeng med mange flinke små.

Gjengen på toppen I
Gjengen på toppen II

Når vi hadde fått oppleve utsikten var det bare å storme ned snøen til tauene, samle gjengen og komme tilbake over breen. Været ble bare bedre og bedre og nå var det skyfri himmel over toppen.

Fornøyde på vei ned.
Christine 5 år, yngste deltaker, på vei ned og gikk hele turen på egne ben. Strålende!

Jeg tror alle var mer eller mindre fornøyde med turen og vel halvparten møttes i Lom etterpå for felles grilling som kulminerte med høyintensiv fotballkamp, barn mot voksne, med fullt trøkk seint i kveldinga. Ikke tvil om at noen hadde spart litt ekstra energi.

Fin avslutning på fin tur!