Uranostinden (18.04.2009)

Ascents Uranostinden (2,157m) 18.04.2009

TOPPTUR-UKE PÅ FONDSBU

Klar til start ved Fondsbu
Tåken lettet da vi kom opp på Uranosbreen

Dette var vår andre topptur-uke på Fondsbu sammen med Pål Hadler og Susanne Daa Quale. Arne Moe fra Jostedalen var vår effektive og hyggelige guide alle dagene. I motsetning til forgående år hadde vi denne gangen fint vær under hele oppholdet. I dag var det Uranostinden som var målet. De andre var ikke veldig lystne på en ny krevende topptur etter Søre Sagi dagen i forveien, så det ble til at jeg gikk sammen med Arne og tre andre som jobbet eller hadde jobbet på Fondsbu tidligere. Vi startet fra Fondsbu kl 0840 og fulgte den vanlige vinterruten opp mellom Østre og Vestre Sløtafjell, over Kvitevatnet og opp Uranosbreen. Det var endel tåke til vi kom opp på breen, men der klarnet det opp og været var praktfullt resten av dagen. Den mannlige ansatte på Fondsbu som gikk på randonee-ski pådro seg skikkelige gnagsår og måtte gi seg før breen. Vi andre - Stine, Nina, Arne og jeg - fortsatte opp i sadelen mellom Slingsbytinden og Uranostinden. Der tok vi av skiene og tråkket oss sammen med en god del andre opp siste bakken mot Uranostinden. Ryggen utover mot selve toppen var meget skarp med stupbratte snøflanker ned på begge sider. De fleste hadde derfor gitt seg i en trygg gryte før selve eggen. Men vi hadde veldig lyst til å komme oss helt ut til selve topp-punktet, og Arne stolte på oss og tok sjansen. Han gikk først ut og tråkket spor og vi andre fulgte på, først Nina og jeg og til sist Stine på en ekstratur med Arne da vi andre var kommet trygt tilbake. Arne var som vanlig i strålende humør og småertet Nina der ute på eggen mens han videofilmet oss med kameraet! Det var helt fantastisk å stå der ute på den skarpe eggen av Uranostinden i strålende solskinn med fantastisk utsikt i alle retninger! Virkelig en opplevelse for livet takket være Arne som var villig til å ta oss ut der!
Retur samme veien og tilbake på Fondsbu litt etter kl 19. Som vanlig ble det et lite vorspiel med "tapas på Falketind" (Pål sitt rom på Fondsbu) med Pål, Susanne, Astrid og meg før vi gikk inn til en nydelig middag med spesialimportert italiensk Valpolicella rødvin hos Solbjørg.

Utsikt sørover mot Falketind og Stølsnostind
Pause nederst på Uranosbreen på tilbaketuren
På toppen av Uranostinden!