Revansjetur til Veobreahesten (03.05.2024)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Veobreahesten Østtoppen (2,148m) 03.05.2024

Veobreahesten Østtoppen

Endelig, der satt den! Midt blant flyttesker og kaos mellom to leiligheter hjemme i Oslo ble det brått bestemt å ta en spontantur til Jotunheimen. Det var siste åpningshelg i Spitersulen og siste mulighet til å rense siste toppen som står igjen fra Spiterstulen. Vi er nok de første som tar dagstur fra Oslo til en sekundærtopp på Veobreahesten. 12 timer bilkjøring for en tur på 9 timer. Helt perfekt det spør du meg, og når turen ble som den ble er det helt klart verdt det!

Selve turen
I dag skulle vi ikke vente på sola. Sist gang vi gikk opp her ble det for varmt og vi måtte snu på hovedtoppoen. Klokka ringte 04:00 og vi hoppa i bilen 05:00 fra Kvam. Veien inn til Spiterstulen har aldri vært så bra som nå, selv om det er langt unna samme standard som E6. Parkerte ca 1,5 fra Spiterstulen og gikk sommerstien opp til Skautflya. Mange gode minner og fine turer som starter innover Skautflyet. Denne gangen var det hestejakt og det var god gli i snøen da vi skar av stikka løypa og satte kursen mot hesten. Sola var allerede høyt på himmelen og hadde allerede begynt å koke greit. Videre inn til foten av hesten stiger spenningsnivået. Hvor skal vi gå opp? Hvordan er forholdene denne gangen og har hesten fått for mange timer i sola?

Vi vurderte først en direkte variant som har tatt oss opp til det laveste punktet på hesteryggen mellom hovedtoppen og østtoppen, men der var det allerede begynt å smelte fram noen svaparti som kunne by på utfordringer. Så noen gamle spor som traverserte opp til høyre som kom på ryggen akkurat under hovedtoppen. Her var det ganske bratt men med stegjern og øks såg det overkommelig ut. Sola hadde allerede tatt godt tak i henget og klokken nærmet seg 11:00.

En kort matpause før vi tok fatt på toppstøtet. Veldig fint stegjernføre opp til hesteryggen. Rett under ryggen hørte vi et voldsom dundring i fjellet. Det var toppskavlen på Leirhøe som raste ut og dro med deg masse løsmasser ned Leirhøs lodrette vegg. Kult å oppleve men samtidig litt skremmende. Mange toppskavler som endte sine dager denne varme maidagen. Fra ryggen ble terrenget mer eksponert og vi tok frem tauet. Ragnhild var tøff og ville gå først og gikk først ned et bratt parti til ryggen laveste punkt og deretter over noen smale partier. Da var hun tom for mellomforankringer så jeg tok over siste sjarmøretappen opp manken til toppen. Rød granitt med superfriksjon! På toppen ble det jubel og solo i hvert bein. Tok deretter samme rute ned og tok en lang pause nede ved skiene og fikk luftet beina og tømt skoa for vann.

Gikk deretter veien om Veoskaret og kjørte ned til Spiterstulen. Jeg gikk å henta bilen mens Ragnhild tok en velfortjent rast i solveggen på Spiterstulen. GPX sporet ble dermed en tilnærmet komplett sirkel og vi kunne runde av og kunne returnere til flyttekaos hjemme i Oslo

Fra Venstre: Veotind, Veobreatind og Veobreahesten. Bildet tatt fra Veobrean
Bratt opp hesteryggen
Stort og ferskt ras fra Leirhø.
Sporene våre opp! Østtoppen helt til høyre
Dobbel Solo
Flere hester i sikte fra Veoskaret