Høglifjell (08.05.2024)

Ascents Høgelifjell (628m) 08.05.2024 18:34
Visits of other PBEs Breisetvegen bom (156m) 08.05.2024 19:38

Høglifjell - en fin skogstur

Det ble bråbestemt en tur etter andre planer ble endret. Satte kurset for Notodden og Hjuksebø.
Jeg tok av mot Breiset og kjørte gjennom bommen. Automatisk registrering her nå. Jeg kjørte oppover og tok mot Askmyra og parkerte ved stistart der ovega hadde gått fra.

Her var det flott sti helt til toppen. Startet på en gammel traktorveg som var litt våt her og der, men tørt for det meste. Så svingte stien opp til venstre og fulgte en bekk på avstand. Her kom jeg inn på et gammel hogstfelt der det var merket med blå T-merker gjennom hogstfeltet. Siden det var så tydelig sti, så var denne merkingen alt for kladdede og ofte, etter min smak. Utsikten øverst i hogstfeltet var flott med Gausttoppen, flystripa på Strupe, og fjella rundt. Etter hogstfeltet fulgte jeg igjen en gammel traktorveg og så tok det av til høyre og det ble brattere.
Fin sti oppover og tilslutt fulgte jeg en rygg over en høydeflate før jeg gikk litt ned før hovedtoppen. Jeg måtte gå rundt toppen for å komme opp. Her var det gml trigpunkt, kasse og utsikt.

Det ble en god hvil her i varmen før jeg gikk samme veg tilbake. En nydelig tur i vårskogen, og heldigvis var det ikke snø i stien.

Starten på turen
Følger stien oppover langs bekken
Merket sti oppover hogsflata
Gaustatoppen dukket opp
Flott utsikt over fjella vestover
Unødvendig kladding
Siste stigningen, her var det litt bløtt og første snøen dukket opp
Toppflata før toppen
Skikkelig postkasse på toppen med bok. Ikke mange som har vært her i år
Oppe på fjellknausen er toppen
Utsikt mot Notodden, flystripa og Heddalsvatnet. Gaustatoppen er også godt synlig
Her parkerte jeg, ved stistart