Flagåsen (04.05.2024)

Ascents Flagåsen (562m) 04.05.2024 10:07
Visits of other PBEs Lågstykket p-lomme (431m) 04.05.2024 09:46
Flagåsen

PF100-topp i Flesberg. Jeg parkerte på Lyngdalsveien, ved krysset Lyngdalsveien - Østskaugen, Lågstykket. Derfra var det i store trekk bare en liten svipptur opp østlia til toppen.

Ved å gå langs kanten av en eng et stykke opp lia kom en del meter ganske greit. Men det siste stykket måtte jeg navigere på frihånd opp mot toppen. Det ble en zikk-zakk-tur hvor jeg måtte unngå den tetteste skogen og de største snøhaugene. Men det er uansett en grei li å gå rett opp.

På toppen står det en enkel benk å sette seg ned på. Fint at den står der, for det kan være vanskelig å se at man er på toppen. Det er et langt topparti med flere jevnstore høydedrag så det kan være vanskelig å finne den rette.

Utsikte fra toppen er ikke all verden, i alle fall ikke fra selve toppunktet, men ved å tråle litt rundt på toppen dukker det opp flere glipper i vegetasjonen hvor man kan se de omkringliggende områdene. Særlig vestover er det et par fine utsiktspunkt hvor Blefjell ligger fint i siktlinjen.

Ned igjen fulgte jeg et traktorslep jeg fant. Det går ned til gården Låg, men jeg tok av litt før for å ikke trampe for mye inn på privat grunn. Siste stykket var gjennom skogen til det jordet jeg hadde fulgt på vei opp.