Bjørgeliene med Gjetargrotta (02.05.2024)

Written by siroho GSM

Visits of other PBEs Gjetargrotta (420m) 02.05.2024 17:45
Valskarsnuten (320m) 02.05.2024 18:27

Etter turen med turgruppa, da noen gikk opp til grotta, hadde jeg også lyst på den turen.

Jeg gikk fra øvre avkjøring til campingen og fulgte stien til Valskarsnuten. Nydelig tur i dag med flotte blomster, sommerfugler og fuglesang. Det var bare å nyte.

Jeg tok av i stikrysset der det er merket til Gjetergrotta. Det gikk greit i starten og så ble det bare brattere og brattere. Noen hadde hatt vanskeligheter med å finne fram, men jeg visste at jeg måtte gå til høyre og at jeg måtte gå ned til selve grotta. Da var det helt greit å finne fram. Det er merket, men noen tre hadde falt over stien. Disse var kuttet av, men så fortsatt der. Det var tegnet noen piler på treet, og det var litt misvisende, hvis en ikke visste at en skulle til høyre

Det var en del løst siste del ned, men ellers greit å gå. Flott grotte, men tror ikke det blir noen overnatting her. Tror heller ikke jeg går hit flere ganger.

Da jeg kom ned til stikrysset igjen gikk jeg mot Bjørge. Tok en tur innom utsikten på Valskarsnuten før jeg gikk ned. Før Bjørge tok jeg til venstre på rundløypa for det var strømgjerde over stien og to hesten som gikk der, så da synes jeg det var best å gå til venstre og ned der. Ø kom og hente med ved innerste huset.

Bjørka med fine lauv
Gjøkesyra på sin beste
På tur opp lia til grotta
Gjetargrotta. Løst og bratt, men et spennende sted