Kattuglehøgdi og Øyvasshøgdi (27.04.2024)

Written by Line GSM

Ascents Kattuglehøgdi (853m) 27.04.2024 08:10
Øyvasshøgdi (918m) 27.04.2024 09:26

Nydelig morgen med noen få minusgrader, og jeg fikk testa bremsene nedover dalen da det spratt rådyr overalt. Jeg ankom Åsemyrane litt før 7, og der drev en fyr på med å sette ut røde bøtter langs veien. Da jeg hadde parkert, kom han bort til meg og lurte på om jeg skulle gå på ski på stadion, for der skulle de ha skytestevne. Han så lettet ut da jeg sa jeg hadde tenkt meg på motsatt side. Jeg valgte rando siden det var knallhardt føre, og korte ski er kjekt i skogen. Fulgte skogsbilvei innover til den tok slutt og valgte å følge noen myrdrag til Kattuglehøgdi. Litt utsikt derfra mellom trærne. Mot Øyvasshøgdi måtte jeg først ned en bratt skråning med masse trær, og det var ikke bare bare siden det rundt mange av trærne var kratere pga. smeltet snø. Litt tjohei, men det gikk greit. Valgte å følge myrdrag igjen, og havnet deretter i ungskog og følte meg som Kari Traa periodevis med alle haugene å forsere. Til slutt kom jeg ut på skogsbilvei, og fra den og til toppen var det åpen og fin skog og lettgått. Øyvasshøgdi var nokså lik Kattuglehøgdi. Ned igjen gikk det radig, men noe seigt føre ned siste bakken mot bilveien. Hadde egentlig tenkt gå over jordet og gjennom skogen tilbake til bilen, men det var ikke snø på jordet... Ble derfor labbing i randosko på sølete vei blant en haug med skyttere, biler og diverse skyteposter. Fikk noen snodige blikk og slo av en prat med et par stykker, men jammen var det mange gamle gretne gubber også.