Ljøtebotnberget, Simlenutane og feil skivalg. (21.04.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Geiteryggtunnelen østre parkering (1,067m)
Endpoint Geiteryggtunnelen østre parkering (1,067m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Ljøtebotnberget (1,721m) 21.04.2024 14:53
Simlenutane Sørøst (1,573m) 21.04.2024 16:23
Simlenutane Nordvest (1,551m) 21.04.2024 16:56
Visits of other PBEs Geiteryggtunnelen østre parkering (1,067m) 21.04.2024 10:13

Værvarselet for søndagen hadde lenge sett ut til å gi pent vær over store deler av fjellområdene. Etter mye vind eller dårlig vær tidligere på vårvinteren synes jeg, ville jeg ta meg en tur til fjells, og på nordsiden av Hallingskarvet var det noen topper jeg fortsatt ikke hadde vært på.

Etter å ha stått opp 06 startet kjøreturen 06:45 fra Drammen, og etter litt innkjøp av mat og drikke på Kiwi på Hagafoss var jeg klar for avgang på langrennski allerede tre og en halv time senere. Og akkurat skivalget angret jeg på ganske tidlig. På Imingfjell på tirsdagen var langrennski det riktige valget med hardt underlag og et lite lag styresnø på toppen. Slik var det ikke her. Derimot 10 cm gjennomslag, men noen hardere partier snø mellom. Det riktige valget ville vært fjellski som jeg hadde i bilen, men jeg gadd ikke snu og skifte ski.

Jeg valgte å gå en omvei rundt Godfjell for å følge deler av kvistet skiløype mellom Geiterygghytta og Finse. Fint det, og fikk slått av en prat med folk fra Geiterygghytta om tog- og værproblemene som hadde vært dagen før i forbindelse med Skarverennet.

Ved det østre Kyrkjedørsvatn (1440 moh) så jeg som vist på et bilde et drag oppover mot Ljøtebotnberget som det så greit ut å følge, bortsett fra at med mine felleski måtte jeg krysse mye frem og tilbake for å unngå fiskebein oppover. Det tok sin tid, men skiene var med helt til anslagsvis 10 høydemetre under toppen.

Etterpå gikk turen opp på "Simlenutane Sørøst" litt lettere fordi sola hadde tatt mer tak i sørhellingen og felleskiene mine fikk bedre feste. Her ble det også til at jeg tok av skiene siste bit til topps og tok dem ikke på igjen før ved 1520 moh i skaret mellom de to Simlenutane fordi det ble litt bratt. Hadde jeg hatt fjellski hadde jeg gått med dem hele tiden.

"Simlenutane Nordvest" var slakere både opp og ned og langrennskiene mine fungerte greit.

Returen til bilen gikk også ganske bra, men jeg merket etter hvert at dette hadde blitt skisesongens hittil lengste skitur. Det var flott på de toppene jeg besøkte, men høydepunktet på turen var å gå langs nordsiden av Hallingskarvet og se det oppsprukne landskapet på litt nærmere hold.

Returnerte til Drammen kl 22:30 etter et par korte ladestopp på Ål og Noresund.

Starten av turen ved fylkesvei 50. Turen går oppover til høyspenningsmastene.
Jeg valgte å gå rundt Godfjell på høyresiden, altså opp i skaret dit skisporene peker.
På vestsiden av et av Kyrkjedørsvatni (1405 moh) kan jeg skimte flate Hallingskarvet og turmålene mine Ljøtebotnberget og begge Simlenutane til høyre.
Ljøtebotnberget helt til venstre i bildet og oppgangen jeg valgte som et åpent drag tvers over bildet fra høyre mot venstre.
Nordsiden av Hallingskarvet er mer oppsprukket og dramatisk enn sørsiden.
Jeg tror ikke den snødekte varden står på høyeste punkt på Ljøtebotnberget. Ser ut som nærmeste stein er høyere.
Varden på Ljøtebotnberget og Folaskardnuten til høyre i bildet.
Toppen av "Simlenutane Sørøst".
Toppvarden på "Simlenutane Sørøst".
Toppvarden på "Simlenutane Sørøst" med den noe lavere "Simlenutane Nordvest" rett bak i bildet.
Toppvarden på "Simlenutane Nordvest". Kyrkjedøri hvor skiløypa mellom Geiterygghytta og Finse går, ses rett bak varden.
Fra toppen av "Simlenutane Nordvest" ser jeg østover mot "Simlenutane Sørøst" foran Ljøtebotnberget foran Folaskardnuten.
Bare en liten bakke igjen ned til bilen på stive bein. Bilen min kan skimtes ved overgangen sol/skygge på andre siden av veien.