Pikhetta på ski (06.04.2024)

Written by Rostro (Roar Strømhaug) GSM

Ascents Pikhetta (1,510m) 06.04.2024
Været var ikke sånn helt på topp fra mårran så jeg hadde egt planlagt en annen tur men plutselig kom finværet. Var ikke sein om å få på turklær og sette kursen mot Dalholen. Uvanlig sein start til å være meg men det spiller ingen rolle når man får et slikt vær. Parkerte ved brua på fv 29. Startet turen fra her med å bære skiene oppover på nybrøytet gårdsvei til toppen ved det øverste huset. På med skia og satte kursen innover fjellet. For et vær og føre det var. Noen få cm med nysnøpudder på toppen av skaren gjorde virkelig susen. Fant ei grei rute innover og peilet inn ryggen av Pikhetta. Litt mer harde skavler og varierende høre oppover mot toppen. Da jeg passerte ca 1400 moh måtte lua på igjen for her blåste det litt og var kald vind. Parkerte ski rett under varden i le av vinden og gikk siste meterene opp til varden. Fantastisk utsikt med fine fjell på alle kanter. Signering I trimboka før retur samme vei. Kom meg ned et stykke til det fine pudderet så var bare å cruise nedover med store svinger og lengst mulig kjøring. Er så herlig. Nok en flott tur. Denne turen hadde jeg egt planlagt å ta i påsken men været ble så ustabilt så ble utsatt.