Kalven, Veslebjørn og et par nederlag på Skeie (30.03.2024)

Written by svingheim (Magnus Svingheim)

Ascents Austre Kalven (2,034m) 30.03.2024
Midtre Kalven (2,030m) 30.03.2024
Veslebjørn (2,150m) 30.03.2024
Veslebjørn Vest (2,090m) 30.03.2024

Yr meldte godvær fra morgenen av, og tåke utover dagen. De traff med tåka. Startet 06 med håp om sikt og gode forhold. Plan A var Skeie fra vest opp vestveggen. Var på Kalven 08. Delvis god sikt og økende vind. Vi hadde aldri vært over ryggen mot Skeie. Gikk fint over ryggen, men det lå delvis mye snø her. Tråkka nedi til midt på låra noen partier.

Ruta så overkommelig ut, selv om det lå litt snø og is. Vinden var ganske heftig. Prøvde på oppover, men hadde ikke nivået inne. Det lå is og snø på alle tak og i sprekker som måtte hakkes bort. Etter å ha fomla og somla en god stund måtte jeg innse nederlaget og sette igjen litt utstyr. Ble bråkald på fingra og klarte ingen ting. (Liten forfrysning på 4 fingertupper, som prikka og var numne en del dager etterpå).

Vi pakka sammen og tenkte å prøve snørenna/snøbakken på andre sida. Det var såpass bratt skredmessig øverst på breen, at dette heller ikke lyktes. Snudde før vi fikk begynt og tok heller lunsj mens tåka tjukna skikkelig til. Plutselig var det ingen fjell å se.

Videre dukka det opp 3 mann til som tenkte seg mot Veslebjørn. Dette ble vi med på. Fin ryggtravers, selv om sikten var heller dårlig. Med elendig sikt gikk vi samme vei tilbake, og fulgte våre egne spor, framfor å gå ned på Bjørnbrean og over Bjørneskaret.

Bra tur med hyggelig folk, selv om ikke sikta var så god. Resten av Jotunheimen kan en se en annen gang:)