På ski over Varangerhalvøya via Skipskjølen (20.03.2024)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skipskjølen (633m) 23.03.2024
Visits of other PBEs Helheim (340m) 20.03.2024
Heimdal (409m) 21.03.2024
Ragnarokk (408m) 22.03.2024

Bjørn kjørte opp meg og utstyret til skutergarasjene på Båtsfjordfjellet om ettermiddagen. Vi satta opp teltet her og Bjørn kjørte bilen ned til Båtsfjord og fikk skyss med Kolbjørn opp igjen. Det var flatt lys, så veldig lite sikt, snødde og blåste, så det var bare å komme seg inn i teltet og ta kvelden.

Dag 1. Båtsfjordfjellet til Helheim. 12,5 km.
Vi våknet opp til litt bedre vær. Det hadde sluttet å snø, men det var fremdeles flatt lys, så vanskelig å se hvordan terrenget er. Vi pakket sammen teltet og gikk ned til hyttene ved Syltefjordelva. Her var det noen staker som markerte skuterløypa ned som vi fulgte. Nede i dalen var det bedre sikt. Vi fulgte merket skutetrase langs elva opp til delinga der det er slutt på skutertrase. Etter de siste dagers vind og snø var det ingen spor å se etter skuter, men føre var ganske godt. Vi fortsatte videre innover dalen og da vi nærmet oss fjellet Ravdolskaidi holdt vil til venstre og fant ett greit sted å gå opp på fjellet. Tok av oss skiene og gikk på beina opp med pulkene. Det var bra føre på fjellet og lettgått så fremt man holdt klar av elvedalene som går opp til fjellet. Men det var litt dårligere sikt/flatt lys og helt umulig å vurdere avstander. Jeg så noe mørkt som så ut som en stein ikke så langt unna. Men vi gikk og gikk, og steinen var fortsatt like langt unna. Jeg begynte etterhvert å lure på om det var hytta Helheim vi så, og det viste seg at det var det. Veldig fint å komme frem til den. Det er en åpen hytte som drives av Båtsfjord røde kors og som er til fri benyttelse. Døra var helt nedsnødd, så vi måtte bruke litt tid på å måke frem hytta før vi kom oss inn. Hytta ble opprinnelig satt opp i forbindelse med bygging og vedlikehold av kraftlinjene som nå er tatt ned. Det er fire sengeplasser samt fire hengekøyer i hytta. Heldigvis var det mye ved der så vi fikk fyrt opp og fikk det godt og varmt etterhvert. Det var noen lekkasjeproblemer ved pipa, så da det begynte å bli varmt dryppet det godt ved ovnen.

Dag 2 Helheim - Heimdal. 9,9 km
Vi våknet opp til veldig dårlig sikt. Pakket sammen og la kursen mot neste linjehytte, Heimdal. Vi så så godt som ingenting, veldig flatt lys så det var umulig å si om terrenget gikk opp eller ned eller var flatt. Vi måtte gå på kompasskurs, men det var krevende siden det ikke var mulig å se noen referansepunkter å gå etter, alt var bare hvitt. Vi måtte derfor justere kursen jevnlig for vi dro veldig fort til høyre eller venstre. Det gikk derfor ikke så fort fremover med oss. Terrenget var relativt lettgått, men vi måtte passe å holde oss unna elvedalene som hadde veldig bratte skrenter vi ikke ville gå utfor. Siste biten ned til Heimdal lysnet det litt så vi fikk noe bedre sikt og fikk litt mer referansepunkter å se etter. Heimdal er også linjehytte som Båtsfjord røde kors driver. Her var det ikke så mye snø utenfor døra, men derimot hadde det kommet endel snø inn i ytterganga som blokkerte så vi fikk såvidt ålet oss inn. Vi fikk fjernet snø og is inne i ganga så det gikk ann å åpne døra helt. Koselig hytte dette også med fire sengeplasser og hengekøyer. Det lå ei bok om partisanerne under 2. verdenskrig i hytta som vi leste i. Det var veldig interessant lesning, Heimdal var ett viktig skjulested for partisanerne under 2. verdenskrig. Vi fyrte opp og fikk opp varmen her også, men her var det enda større lekkasje problemer med taket, da det ble skikkelig varmt begynte det å dryppe flere plasser i hytta. Koste oss med lesing og god mat.

Heimdal

Dag 3. Heimdal - Ragnarokk. 8,9 km
I flølge værmeldingene vi hadde sett før vi dro på tur skulle dette bli dagen med best vær. Men da vi så ut var det ikke så mye bedre enn dagen før. Vi fikk ny værmelding via garmin inreach, og den lovte sol dagen etter, så vi bestemte oss for å gå til neste linjehytte Ragnarokk uten å gå over Skipskjøen i dag, og heller satse på Skipskjølen neste dag. Jeg har vært på Skipskjølen før i tett tåke, så nå ville jeg ha sikt på toppen. Det var bedre sikt i dag, så gikk veldig greit å gå til Ragnarokk. Da vi kom frem til Ragnarokk fikk vi ikke opp døra, vi fikk gitt beskjed til Båtsfjord Røde Kors så forhåpentligvis får de ordnet døra før det kommer folk neste gang. Vi gikk litt bort fra hytta og slo opp teltet. Super utsikt mot Skipskjølen fra teltplassen.

Der er skipskjølen
Ragnarokk

Dag 4. Ragnarokk - Margarehtaboldni, 16,6 km
Vi våknet opp til kjempevær, blå himmel og sol, men sur vind. Pakket sammen telt og satte kursen mot Skipskjølen. Vi parkerte pulkene før den siste kneika opp til toppen og gikk opp de siste få hundre metrene til en nediset varde. Det var veldig sur vind, men fant litt le bak varden og fikk nytt utsikten i noen få minutter før vi satte kursen ned igjen til pulkene. Så var det bare å finne en grei vei ned til flatene mot Vadsø. VI fortsatte nedenfor Skipskjølen og gikk ned dalen vest for 596 toppen. Greit terreng å gå i så lenge man holdt seg unna elvedalen ved Vuoccalanjohka. Det var kaldt i lufta og kald vind så det var bare å sette en kompasskurs og gå på. Flatt landskap uten mange holdepunkter så ikke alltid like lett å holde kursen. Vi fant etterhvert ett greit sted å slå opp teltet da sola gikk ned. Det ble en veldig kald natt, må ha vært godt over -20.

Teltplassen med Ragnarokk i bakgrunnen
Skipskjølen sett fra teltplassen
Nediset varde på toppen

Dag 5 Margarehtaboldni - 345 varmebua, 11,6 km
Vi fortsatte vår ferd mot Vadsø og satte kompasskurs mot det som kalles 345 toppen der det skulle være en varmebu og være oppkjørte løyper til skistadion i Vadsø. Lettgått terreng, men måtte ta en liten omvei for å komme tørrskodd over Høyelva. Da vi kom til varmebua på toppen fikk vi kontakt med omverdenen igjen og fikk bestilt billett til Hurtigruta tilbake til Båtsfjord og hotell i Vadsø. Vi bestemte oss for å overnatte i bua. Det var ingen varmekilde der , men to benker å sove på. Det var godt å komme i le for vinden og få smeltet snø og få litt varme i hytta.

Liten omvei langs Høyelva

Dag 6 345 varmebua - Vadsø 15,6 km
Nå var det tid for sjarmøretappen til Vadsø. Sol fra blå himmel og mindre vind enn dagen før. Her er det oppkjørte løyper først ned til skihytta og så videre til sentrum. Ca fire kilometer etter skihytta var det et kryss uten skilt, vi holdt til venstre etter anbefaling fra en lokal vi traff, dette skulle være den fineste ruten til sentrum, ihvertfall med pulk. Det var faktisk mulig å gå med pulk helt ned til Scandic hotellet i sentrum. Deilig med en dusj og ett godt og varmt rom. Tidlig neste morgen tok vi Hurtigruta tilbake til Båtsfjord. Det kostet litt over 300 kroner pr pers for reisen og tok 13 timer via Kirkenes og Vardø, så vi fikk ett lite criuse. Vi kunne tatt buss tilbake også, der gikk to per dag og prisen var nesten lik, men bussen tar 3-4 timer, men det fristet mer med ett cruise.

Sjarmørettappen
Retur til Båtsfjord med Hurtigruten

Dette var en kjempefin tur der vi hadde korte dagsetapper, så den kan gjøres på kortere tid om man ønsker det. Anbefaler å prøve å overnatte i linjehyttene. Vi vippset en sum til Båtsfjord røde kors for lånet av hyttene. Veldig fint at ett slikt tilbud finnes.
Les også om turen på bloggen vår https://www.bstur.no/2024/03/27/den-store-kvitleiken-tvers-over-varangerhalvoya/

Litt av en ekspedisjon….

Written by knutsverre 28.03.2024 14:57

Solveig! Tøft gjort å legge ut på og ikke minst gjennomføre en slik tur på denne tiden av året. Nyttig info om hytttene på Varangerhalvøya for de som planlegger lignende turer. God Påske til dere to!

Sv: Litt av en ekspedisjon….

Written by Sola19 04.04.2024 08:45

Takk for hygggelig kommentar Knut Sverre! Kan anbefale bruk av linjehyttene, det er en til sør for Ragnarokk som heter Bjørnskardhytta. Relativt lettgått terreng på Varangerhalvøya vinterstid, men fint å ha værgudene på sin side når man skal opp her:)