Langøy del 1 (12.03.2024)

Written by siroho GSM

Ascents Skarheia (118m) 12.03.2024 12:25
Langøybratten (120m) 12.03.2024 13:35
Visits of other PBEs Skarheia utsiktspunkt (113m) 12.03.2024 12:27
Langøykilen brygge (1m) 12.03.2024 13:35
Kjørebonn (0m) 12.03.2024 13:37

Langøy en kald vårdag i mars

Kragerøtopper tar vi bare når flåtten ikke er så aktiv, og vi valgte denne marsdagen. Det var for det meste overskyen, men sola tittet fram da vi satt på toppen. Temperaturen var litt over null, og litt trekk i lufta, så ikke den store dagen for de lange pausene.

Vi tok ferga ut kl 09.30. Gratis ferge fram til 1. april, så heldig med den. Ikke mange turister her i dag, tror det bare var oss. De andre var arbeidsfolk.

Vi skulle tilbringe 5 timer på øya så vi hadde all verden med tid. Vi tuslet innover og så må planter og sopp, hørte på fuglene og registrerte det vi så.

Vi kom helt innerst på øye og tok av mot toppen til venstre, rett ovenfor siste hus. Det var parkert litt traktorredskap som vi måtte snirkle oss rundt. Stien var helt fin i starten, men så var den helt borte. Det ble en ekstra sving på oss, men tok oss fort inn igjen. Vi så da vi kom ned igjen at det var ikke lett å se hvor stien fortsatte. Vi passerte en liten høyde og gikk ned en trapp ned i ei brei kløft. Deretter sti videre oppover. Veldig grei stigning. Vi klarte å rote oss bort en gang til, men ikke noe problem å finne tilbake til stien. I toppområdet så første stien til en flott utsiktspunkt. Her ble det stopp og mat.

Vi tuslet bort til hovedtoppen og så mot stien igjen. Da vi kom ned til vegen igjen hadde vi fortsatt veldig god tid så vi bestemte oss for å gå til Skarheia også. Fin sti hele vegen, litt snø, jevnt fin stigning. Utsiktspunktet lå litt nordøst for toppen. Flott utsikt over Jomfruland og havet og ikke minst Gumøy og sundet imellom. Ei lita bu var satt opp her. Flotte krakker og ei mega huske. Dette må være et populært turmål på øya.

Så tuslet vi ned igjen, fulgte vegen tilbake til vegkryssen og så gikk vi ned til Langøykilen på snø. Fint friluftsområde. Det ble en rast her også før vi gikk vegen litt tilbake og så til høyre. Stien førte oss til vegen til kirkegården. Vi gikk i eikeskog og typisk næringsrik kystlandskap.

Det ble en liten tur gjennom kirkegården. Vi så en stein som var merket 2020. Det var nok litt behov for våroppussing her.

Vi fortsatte så vegen videre og tok så til høyre ned til en gård. Derfra gikk det en gammel veg/sti i retning kaia. Litt blåveisblader så vi, men ingen blåveis ennå.

Vi kom ned til kaia i god tid før ferga kom. Viktig å ringe ferga 15 min før den drar fra Kragerø. Det var et venterom med en stressless, den var god å sitte i, men veldig kald. Inge oppvarming, men en mengde bøker.

Kl 1455 kom ferga og vi var tilbake i Kragerø ca 1520. Det ble middag på Woken som vanlig.

Etter turen hovnet kneet mitt opp og jeg klarte ikke gå på det. Hvorfor? Aner ikke. Vi tuslet jo bare rundt på øya i 4,5 time.

Årets første hestehov
Ved Langøygruve. Fortsatt en del snø
Svart-Ola
Trapp ned ei kløft for så sti til toppen
Utsikt fra toppen, ser ned på Langøykilen
Selve toppen som ligger litt lengre bak
Utsikt mot havet og Jomfruland fra Skarheia
Skikkelig størrelse på huskene på Skarheia
Langøykilen, et flott sommersted med offentlig båthavn og badeplass
Stien fra Langøykilen mot kirkegården, fortsatt en del snø på vegen og stien
Kirkegården på Langøy som fortsatt er i bruk