Randotur på Senhovd med Vegard (17.02.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Feilparkering. (844m)
Endpoint Feilparkering. (844m)
Ascents Grohølsfjell (956m) 17.02.2024 13:03
Senhovd (1,142m) 17.02.2024 14:30

Synet av Senhovd i mars 2021 gjorde meg sikker på at denne toppen er mest moro med Randonneeutstyr. Den gangen gikk jeg på langrennsski og kom meg opp på Grohølsfjell. I dag var egentlig planene randotur i lavlandet, men rapport om at regnet dagen før hadde laget en centimeter tykk isskorpe oppe på snøen gjorde at jeg heller så muligheten for å gå på Senhovd; der oppe kunne det vel ikke ha regnet?

I 2021 hadde jeg sett at det var mulig å parkere litt oppe i hytteområdet under Grohølsfjell, men nå så jeg oppslag om privat vei som jeg ikke var så begeistret for siden jeg allerede hadde betalt 80 kroner i veiavgift. Så jeg kjørte en kilometer oppover og letet etter et sted jeg ikke stod i veien med bilen min. Etter en del forsøk fant jeg en parkeringslomme for 2-3 biler som så grei ut rett ved langrennsløypene.

Turen oppover mot Grohølsfjell gikk først i gode langrennsløyper, og så tok vi en snarvei gjennom skogen og tråkket egne spor mesteparten av veien opp til Grohølsfjell. Her var det dessverre isskorpe oppe på snøen som gjorde det litt tungt å gå, og meg litt betenkt. Men været var helt fantastisk. Til tross for kuldegrader kastet Vegard både jakke lue og hansker. Til og med jeg som synes jeg har frosset mye på ski i vinter, fikk av meg lue og votter og åpnet jakken. Fortsatt føltes det varmt der vi gikk i sola.

Oppe på Grohølsfjell så vi skispor opp på Senhovd. Det gjorde turen til topps en god del lettere. Oppe på Senhovd var det litt vind, men med dunjakke, lue og votter på igjen gikk det greit med matpause og beundring av den flotte utsikten.

Returen ned fra Senhovd var dessverre ingen stor opplevelse med isskorpe på snøen. Det ble mest skråkjøring og noen få svinger der det var føykesnø. Men vi kom oss ned til Grohølsfjell igjen og fulgte skiløype hele veien ned til bilen. Og der fikk jeg påpakning om at jeg hadde parkert på en privat parkeringsplass og at jeg burde parkert nede ved "Senhovd p-plass" som er avmerket på peakbook-kartet. Lapp i ruta hadde jeg også fått. Men jeg lovte å dra med en gang.

Men ellers var dette en fin opplevelse i pent vær. Jeg fikk litt påskestemning og ser frem til flere fine skiturer fremover.

Rett etter starten ved bilen er det ganske flate langrennsløyper som er litt kjedelige med rando-utstyr. Toppen av Senhovd ses oppe til venstre i bildet.
Vegard og jeg brøyter løype gjennom skogen opp til Grohølsfjell. Og Vegard tok faktisk føringen på mesteparten av brøytingen. Pappa syntes det var litt slitsomt:-)
I godt driv siste strekket opp mot Senhovd.
Vegard like før toppen av Senhovd. Det var litt spesielt lys her som jeg ikke helt fikk med på bildet.
Vegard på toppen av Senhovd.
Jeg brukte staver for å komme meg trygt opp på Senhovd sitt høyeste punkt.
Blenuten med Åklinuten rett bak. Her ses det tydelig at snøen er glassert med is.
Telemarkskongen i det fjerne.
Vegard kjører ned fra Senhovd. Vi turte ikke kjøre fine svinger pga is på toppen av snøen.
Vegard på vei oppover mot Grohølsfjell igjen etter at vi har vært på Senhovd litt til høyre i bildet. Veslesenhovd ser større ut omtrent midt i bildet.
Fy skam seg. Parkering på privat område. Fått lapp i ruta.