Ruta los Vulcanes (23.01.2024)

Geschrieben von Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Startpunkt El Pilar (1.476m)
Endpunkt Los Canarios (739m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 6h 24min
Entfernung 19,6km
Höhenmeter 882m
Besteigungen Pico Nambroque (1.924m) 23.01.2024
Hoyo Negro (1.936m) 23.01.2024
Pico nambroque (1.927m) 23.01.2024
Volcan de San Martin (1.597m) 23.01.2024

Vi bodde i El Paso og tok først bussen noen få stopp til visitorsenteret til nasjonalparken. Der ringte vi etter drosje og tok drosje til El Pilar, kostet ca 17 euro. Vi gikk en liten tur innom utstillingen om vulkaner som du finner her før vi startet på dagens tur.

Turen er godt skltet mot Los Canarios og er en del av den lengre ruta GR 131 som går tvers over øya. Det er god sti å følge hele veien og god skilting i alle stikryss. Dette er en populær tur på La Palma, så vi var ikke alene om å gå den denne dagen. Første del går i flott barskog. Det er endel høydemetre som skal bestiges, men de er jevn fordelt så veldig fint å gå. Fine utsiktspukter underveis.

Vi tok en kjapp avstikker fra stien for å komme opp til toppen av Hoyo Negro, som var en lettgått sandhaug, men krateret under toppen er imponerende. Ved stien nedom Hoyo Nego var det et stiskille skiltet sti mot Pico Nambroque 500 meter. Jeg valgte å gå oppom denne toppen også. Det var en fin omvei i skog og så opp på et orntlig fjell med ett lite krater midten, ikke bare sand. Flott utsikt fra toppen, vell verdt omveien.

Jeg gikk så tilbake til stien der Bjørn ventet, og så fortsatte vi videre i vulkanlandskap, endel i skog og endel der den tidligere vulkanske aktiviteten var tydelig å se. Etter ca 8 km er det slutt på stigningen og nedstigningen begynner. Det gikk en umerket sti av fra hovedstien ved foten av vulkan de la Deseada, men jeg var litt uoppmerksom og skjønte ikke at det var en sti opp til denne toppen, så vi fulgte bare hovedstien videre og gikk glipp av en bestigning.

Stien nedover var stort sett i lettgått terreng, men noen steder var det sandete og løst. Jeg tok en avstikker opp till Vulkan de Martin, merket sti fra hovedstien, flott topp men utsikt og fine formasjoner. Her var også to tamme ravner. Vi tok en liten pause litt nedenfor fjellet og da kom ravnene for å holde oss med selskap. De var tydeligvis vandt med å få mat fra turister, for de var veldig tamme.

Siste del av turen går stort sett i lettgått skogterreng ned til Los Canarios. Her var det en times tid å vente på bussen til Los Llanos. I Los Llansos var det bussbytte til El Paso.

Ruta los Vulcanes kan anbefales, skjønner at den er populær, veldig fin tur. Bjørn var med.
Mer om turene vi gikk på La Palma på bloggen vår: https://www.bstur.no/2024/02/15/la-palma-la-isla-bonita/

El Pilar, godt skiltet sti mot Los Canarios
God sti i skog i starten
Utsikt fra Hoyo Negro
Toppen av
Tydelige spor etter vulkansk aktivitet ved vulkan de la Deseanda
Vulkan de Martin
Fotogen ravn

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.