Kort skitur til Vardefjell i Flå. (27.12.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Vardefjellvegen parkeringsplass. (942m)
Endpoint Vardefjellvegen parkeringsplass. (942m)
Ascents Vardefjell (1,120m) 27.12.2023 12:02
Visits of other PBEs Vardefjellvegen p-plass (942m) 27.12.2023 11:14

Kort skitur ja, men ganske lang kjøretur fra Drammen. Kjøreturen til Høgevarde hytteområde ble fin med rosa skjær over Norefjell, rim på trærne og i det hele tatt veldig fint lys. Tror nesten kjøreturen var finere enn skituren:-) Temperaturen under kjøreturen på det kaldeste oppover Hallingdalen viste -17,5, men oppe på fjellet hvor skituren startet lå det mellom -8 og -10. Kaldt nok det syntes jeg. Kjørte litt rundt omkring der oppe for å finne et egnet sted til parkering; ville ha kortest mulig tur:-)

Kriss var med på turen utstyrt med langrennsski og truger. Jeg hadde fjellski med skifeller. Starten av turen gikk i fine skiløyper med retning mot Vardefjell. Der vi måtte ut i terrenget tok jeg på skifellene og Kriss trugene og så var det cirka 140 bratte høydemetere til toppen. Jeg tok av skiene da det var igjen cirka 5 høydemetere. På toppen var det mye bart fjell, og en kald vind, så vi ble ikke der så lenge. I ly av toppen var det imidlertid trivelig bare 50 meter lenger nede. Returen gikk ned omtrent samme vei, men jeg måtte velge en litt lenger og slakere rute for å unngå knall og fall. Ble likevel et lite fall da skiene skar ned i snøene og jeg måtte ned på kne.

Returen til Drammen gikk om Sokna. Kuldehølet som hadde -22,5 da vi kjørte gjennom der. Tåka hadde seget innover nedre Buskerud og det var ikke så fint lenger som da vi dro.

Toppen av Vardefjell midt i bildet, og hvis man ser godt er det skispor i renna til høyre for toppen. Der gikk vi også.
Kriss nesten på toppen som ses til høyre. Skjønner ikke at det går an å stå der uten lue og votter. Jeg syntes det var kaldt.
Godt påkledd med lue, hette og trippelvotter. Kristnatten og Sørbølfjellet i bakgrunnen.
Og her er Norefjell i bakgrunnen.
Her står jeg på det høyeste punktet på Vardefjell.
Varden på Vardefjell med islagte Krøderen til høyre i bildet.
Parkeringsplassen var kanskje ment for de som sto slalåm, men fungerte bra for oss.