Skredahøe i blåtimen (02.12.2023)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Store Skredahøe (2,004m) 02.12.2023

Årets Nyttårstur i Desember

Turen til Skredahøe på Dovrefjell var en minneverdig opplevelse som startet og sluttet i det vakre mørket, opplyst av stjernene som glitret over oss. Vi begynte vår 3 mil lange ferd i det dunkle lyset og avsluttet den på samme vis. Vår destinasjon, Skredahøe på 2004 meters høyde, møtte oss med iskaldt vær, ned mot 30 minusgrader på toppen, og mellom stjernehimmelen blodrød himmel i horisonten. Nok en drømmetur i "januarljosninga"!

Planlegging

Etter en dag i horisontalen med feber og virus, var det bare å samle kreftene til sesongens første og årets siste topptur over 2000moh. Vår årlige nyttårstur, ble fremskyndt grunnet; 1.tidlig skiføre i fjellet, 2.utålmodihet, 3. en dose rastløshet og sist grunnet januarværmelding i desember(bitende kulde og vindstille), noe som ville bety klarvær og himmelmagi! Må ikke tro vi kan kaste bort tid på å ligge syke, det får fremtiden ta seg av!

Litt uheldige med starten, da vi fikk beskjed om at fjellstyrehytta Skredalægret vi hadde leid på Dovrefjell var stengt for vinteren. Da grunnet villreinen som trolig kunne la seg forstyrre av to einsame tullinger på vidda. Fjellstyrehyttene har vært og er fremdeles en veldig bra tilbud som vi har benyttet oss av på flere av våre turer. Akkurat passelig store til at varmen fort tar tak, samtidig øde nok til at vi kan regne oss aleine sammen med både hare, jerv, rein og rype! I tillegg god nok plass til at vi kan ferdes uten engang ense en annen. https://peakbook.org/mariuskilli beskriver dette meget godt i sin rapport, uten at jeg trenger å utdyper noe mer. Man skal heller ikke kimse av sikkerheten av å ha et slikt krypinn i fjellet dersom været skulle slå seg vrangt!

Mariplasseter

Redninga kom med Mariplasseter ved Gardsenden som vi kunne leie via airbnb. Verden er liten, i all uvitenhet var dette hytta av slektninger til Marius og kollegaer til min mor. Noe som gjorde oppholdet enda mer hyggelig og hjemmekoselig da vi kunne kjenne igjen navn i hytteboka! Kun 6km innmarsj fra krysset mellom Turrhaugen og Gardsenden i snilt terreng, ble det en passelig tur med halvveis form på feberfantorangen sjølv! Møtet var kjærkomment i desemberkulda.
Etter 12timer med høy fyringsfaktor i hytta, bar vi avgårde med ski på føttene, utstyrt for en lang dag i fjellet. Det skal sies at formen var så dårlig at det ikke var avklart om jeg kunne nå målet, men det skadet ikke å prøve seg(fornuft har vi ikke hørt om). Et delmål om gangen, så ser vi...slik startet vi vår reise mot toppen av Skredahøe.

Skredahøe, mil etter mil

Fra starten av var været klart og bitende kaldt, vi var godt pakket ned, spesielt i ansiktet. Termometeret krøp gradvis nedover mot -30 °C jo høyere vi kom. Derfor måtte stadig bevege oss for å holde varmen, delmål for delmål. Den klare himmelen og solskinn gjorde likevel opplevelsen helt magisk. Marius var topp motivator, tråkket spor og ledet an i et perfekt tempo som sjuklingen kunne henge med på. Snødekte busker og glitrende snølag skapte et eventyrlandskap! Når vi snudde oss for å se tilbake kunne vi se et eneste skispor i en rett linje så langt øye kunne se, over Grøna, opp bak Grisungen hvor vi kom fra.

Etter flere timer med jevnt, men rolig tempo, nærmet vi oss gradvis toppen av Skredahøe. Det var mange tulletopper før hovedtoppen, og til og med skia måtte av siste par hundre HM for å komme opp. Dette grunnet mye stein. Det var lengre enn vi først antok, det skal man ikke nøle om å si, og heller ikke en vanlig søndagstur om man forventer det. Godt vi er vant med lange turer!

Utsikten var intet mindre enn spektakulær! Fra toppvarden2004 kunne man med 360 graders panorama se både Sjogghetta, Svånnåtinder, Larstind, Bruri og Rondane visa vi, wow!
Kulden var samtidig på sitt mest bitende. Her skiftet vi om til et ekstra lag og passet på å ikke holde oss for lenge i ro. Goretexjakka mi var full av rim på innsiden fordi jeg hadde transportert en del varme grunnet svingende feber. Har egentlig erfart dette før, Goretex i 30-minus når man svetter funger dårlig da det puster såpas lite! Vi nøt likevel øyeblikket og tok inn den fantastiske følelsen av solnedgangen som gav himmelen en varmende blodrød farge. For en skue og timing! Det føltes som om vi sto på toppen av verden, omgitt av snødekte tinder så langt øyet kunne se. Som gudbrandsdøl og halvt Dombæsing blir man litt ekstra stolt av å skue over et slikt landskap som føles litt som heimebane!

Nå gjaldt det bare å holde tidsplanen og komme seg ned til foten av fjellet igjen før mørket ville trenge på. Fjellski er ikke kjent for å cruise like elegant, eller raskt som Randonee, men det måtte vel gå. Utmarsjen var like lang som inn, men når mørket kom og vi kunne gå flere kilometer under stjernehimmelen i ferdigtrakka spor, var det bare å nyte!

Retrett

Etter en lang dag på fjellet var Mariplasseter en varm velkomst, selv om gradene kun lå på noen få plussgrader inne. Det gikk med en del ved for å si det slik! Det ble både FR og vin å varme seg på i tillegg. De strålende forholdene gjorde at snøen på trærne og det klare været ga oss en fantastisk avslutning på turen. Vi trengte ikke engang feller på vei tilbake til bilen, da kulde og klarvær gav feste nok så det holdt.
Vel tilbake ved Turrhaugen møtte vi samtidig en temmelig hyppoterm Audi med frostrim over hele skjelettet! Vi var forberedt på eventuelle problemer med bilen ved å ta med ekstra bilbatteri. Heldigvis fikk vi i gang maskineriet med et par innblåsinger uten bruk av hjertestarteren, snakk om lykke!<3

Takk for oss for denne gang Dovrefjell, tro det eller ei, men vi kommer tilbake noen varmegrader frem i tid! - Gjett om vi gleder oss på hva du tilbyr da!

Mariplasseter <3
Ovnen varma godt etter mange timer i kulda!
Returen var magisk, helt vindstille og snø på trærne. Bitende kaldt, men sol!
Siste syn av solnedgangen.
Solnedgang fra toppen.
Viktig å dekke ansiktet i denne kulda, -28 grader.
Like etter soloppgang.
De endeløse spora våre over Dovrefjell fra Mariplasseter.
Like før sola bikker over horisonten.
Idyllisk innmarsj i skomringa.