Stembustølen (12.12.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Stembustølen (286m) 12.12.2023 12:29
Visits of other PBEs Krokheia parkering (73m) 12.12.2023 10:54

Kjørte Drangdalsveien til Kurdøla parkering. Parkeringen er brøytet og ryddet så det er greit å parkere. Ikke så mye snø, så trugene lot jeg ligge i bilen. Stolpet på snødekt bomvei i 2,5 kilometer i retning Trollvann og Skarpenæring.
Ved Trollvann er det merket med et skilt til Stembustølen. Denne traktorveien gikk jeg 180 meter opp til et veiskille. Her tok jeg til venstre i retning Sukkertoppen. Fra enden av denne var det lett å finne en grei vei mot toppen.
Ved start var det bare 15 cm snø på veien men her oppe på toppen var det 50 cm så det ble en slitsom stolpetur. Angret på at jeg ikke tok med truger eller enda bedre, ski.
Fin liten topp som ligger i furuskog. Utsikt sørover mot havet og Kragerø og nordover mot Nedre Toke og Bamble.
Etter fotografering og en kaffekopp fulgte jeg mine spor tilbake til parkeringen.
Tur-retur 6,5 km og med stolping hele veien tok det 3 timer.
Dermed var alle 80 toppene på Kragerø 50 m Pf tatt.