Fallgnollen (05.12.2023)

Written by Line GSM

Ascents Fallgnollen (625m) 05.12.2023 13:14

Dagens tur hadde jeg planlagt siden torsdag da jeg måtte nøye meg med Fønsberget siden det ble altfor langt å ta med Fallgnollen på truger med all snøen som var. I dag hadde jeg lånt meg skiutstyr og skisko som var minst to nummer for store (takk til P2 :-)) siden pengene mine gikk til Statens innkrevingssentral i høst i stedet for mye annet jeg trenger... Det var spådd kaldt og fint vær, og jeg utstyrte meg med kullposer i både sko og votter, og det fungerte fint. Det gikk overraskende bra med kulda selv om det var -23 grader da jeg begynte å gå. To km før jeg parkerte viste gradestokken -26, og det var kaldest til å begynne med, særlig før og etter elva. Største utfordringen den første timen var øynene som væsket og frøs igjen, men det gikk seg til. Det hadde kjørt en bil helt til elva siden torsdagen, og videre hadde folk gått på ski noen kilometer innover og sparte meg for litt tid og krefter på å tråkke løype sjøl. Jeg valgte å følge veien rundt Fønsjøen og gikk litt på måfå videre mot toppen. Det var veldig varierende snøforhold under trærne sammenlignet med åpent lende. Hardt og isete under nysnøen i skogen, og masse pudder der det var åpent. Nådde toppen etter å ha kavet og brukt en del tid de to siste kilometerne. Høye trær på toppen, og trig. masta var i toppen av et tre som så mange andre topper i Hedmarksskogene. Fulgte sporet mitt tilbake og klarte å holde varmen helt til bilen, men den var så kald at jeg ble kald :-) Alt av mat og drikke hadde fryst, så jeg var uten næring i 11 timer. Fikk heller ikke opp glidelåsen i jakka med mobilen etter turen, men distanse og høyde er korrigert da jeg kjørte et par km før jeg stoppet trackingen.
Nå gjenstår bare én topp av 501 på Hedmarkslista, men det blir ikke i år :-)