Tråkfjell m/flere - Bamble (03.12.2023)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fylkesvei 353/Herreveien (71m)
Endpoint Fylkesvei 353/Herreveien (71m)
Ascents Tråkfjell (212m) 03.12.2023 12:59
Vestfjellet (204m) 03.12.2023 13:28
Vest for Tråk (112m) 03.12.2023 14:12
Visits of other PBEs Tråkfjell p-lomme (71m) 03.12.2023 12:29

I følge Senorge.no skulle det være en del barmark rundt Skien, Porsgrunn og nedover mot Bamble kommune. Dermed ble det kjøretur til sørlige Telemark, som er et område jeg stort sett kun besøker i vinterhalvåret.

Halvannen kilometer sør for Herre tar det av en grusvei som bl.a. går rundt Tråkfjell. Denne grusveien er stengt med bom, som nå riktignok sto åpen. Før bommen er det plass til et par-tre biler i en lomme, og da jeg kom var det to biler der, så liten plass til meg. Å kjøre gjennom en bom som plutselig kan låses ville jeg ikke, men heldigvis var begge bilene på vei til å dra, så et minutt senere kunne jeg fint parkere, på utsiden av bommen.

Til Tråkfjell (212) var det lett å gå. Først grusvei forbi et par falleferdige bygninger til jeg nådde en slags rundkjøring. Der fortsatte jeg på sti, som mot slutten fulgte en kraftlinje. Her ble også stien noe mer utydelig, men jeg klarte stort sett å se den under melisdrysset.

På grunn av kraftlinja var det utsikt i to retninger på Tråkfjell (212). Flere jevnhøye punkter på toppområdet, men selve varden sto mer bortgjemt, og ikke på høyeste punkt.

Bort til Vestfjellet (204) gikk jeg mest i lyngen, men fra den siste myra og oppover et stykke var det sti. Fra denne toppen og nordover mot grusveien igjen kunne jeg også følge stier og tråkk innimellom, så det ble mer lettgått enn forventet.

Da jeg var tilbake ved bilen hadde jeg masse tid til overs, og fortsatte derfor over hovedveien for å stikke oppom kollen som ligger like vest for Tråk og Rafnes. Gløtt av utsikt fra denne toppen, men Rafnes så jeg lite til. Eneste som minnet meg på at jeg var ved et stort industriområde, var en og annen røykfull utblåsning fra pipene der.

Parkeringslomma rett før bommen, som står oppreist bak furua midt i bildet. En bil sto på innsiden av bommen, men vedkommende har muligens nøkkel.
Vandring på grusveien mellom noen bygninger som har sett bedre dager. Også her sto det en oppreist bom.
På stien mot Tråkfjell (212). Her, like etter at jeg forlot grusveien, var stien veldig lett å se.
På Tråkfjell (212), med utsikt mot sørøst.
Utsikt mot nordvest fra Tråkfjell (212).
Toppområdet på Tråkfjell (212). Den store varden ses lengst til høyre i bildet.
Høyeste punkt på Vestfjellet (204). Åsen som skimtes bak trærne til høyre i bildet, er Tråkfjell (212).
På vei nordover fra Vestfjellet kom jeg inn i et hogstfelt. Her er jeg på drøyt 150 meters høyde.
På toppen av høyden Vest for Tråk (112). Åsen i bakgrunnen midt i bildet, er Tråkfjell (212).