Førheinutane Sørøstskråning - Nissedal, 376/404 (16.10.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Førheinutane (1,049m) 16.10.2023
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 16.10.2023
Løefjødd (1,027m) 16.10.2023
Visits of other PBEs Landtakdammen P-plass (585m) 16.10.2023

Hadde tenkt å ta Fjoneferga over Nisser, i dag skulle være siste dagen for sesongen, men da jeg sjekket facebook siden dens for avgangstider sto det at dagens turer var kansellert pga mye vind. Da ble det en lang kjøretur om Treungen for å komme til parkeringa til Førheimutane. Kjørte bomvei (100 kr vipps) inn til Hægefjell der det var parkeringsplass tilrettelagt med toalett, benker, bord og søppelbøtter. Dette fordi det er ett populært overnattingstted for klatrere, Hægefjell er ett polulært klatrefjell. For overnatting koster det 50 kr per pers, betales med vipps.

Jeg overnattet i bilen og neste morgen fulgte jeg først skogsbilveien innover langs Hægefjell ca 2 km til det går ett fihjulingsspor/traktorvei ned til venstre og over elva Grimsdalsåi. Gikk greit å steingå elva her. Fulgte firhulingssporene innover og oppover. Noe bløtt myrterreng. I starten var det veldig greit å følge sporene, men da det begynte å flate ut på slutten var det fort gjort å miste sporene. Gikk ned til elva og fant et greit sted å krysse ved å steingå elva.

På andre siden av elva var det bakke med skog og myrterreng som jeg fulgte oppover mot Løefjødd som var lett synlig. Flere andre har gått opp ryggen til Løefjødd, men siden de har beskrevet at det er klyveklatring så fant jeg ut at det ikke var så lurt i dag. Det var is og noe snø i høyden, så kunne fort bli veldig glatt. Jeg gikk inn til Øyvatnet og rundt nordenden av dette. Var endel steinur her, men gikk greit å gå. Fant en grei renne med vegetasjon opp til salen mellom Løefjell og Førheinutane. Måtte være påpasselig for var stedvis isete og snø.

Ble mer snø og is siste stykket opp til toppen, men ingen problem å komme seg opp til den store varden. Gikk så ned til kommunetoppen som er markert med en mindre varde i skråninga like under den store varden. Satte meg og nøt utsikten her en god stund før jeg gikk videre opp til Løefjell. Roan som jeg var på dagen før var veldig lett å kjenne igjen, og Sveinsheii greide jeg også å identifisere. Gikk stort sett samme vei tilbake.

Turmålet stikker opp i det fjerne (Løefjødd som sees)