Kommunetopp - Elgspiggen 1604 moh, Tolga, Hedmark (05.10.2023)  3

Ascents Elgspiggen (1,604m) 05.10.2023 09:56
Visits of other PBEs Elgspiggen parkering Orvdalen (850m) 05.10.2023 09:56

Kommunetopp 187 / 410 - Elgspiggen 1604 moh, Tolga, Hedmark, Innlandet

Jeg kjørte opp til Øversjødalen på onsdag kveld og overnattet i bilen.

Først gikk jeg opp på Nordre Sålekinna:

Kommunetopp - Nordre Sålekinna 1595 moh, Os, Hedmark

Så kjørte jeg til Orvdalen Elgspiggen parkering Orvdalen der jeg startet turen mot Elgspiggen.

Jeg syklet de første tre kilometerne og trillet sykkelen omtrent en kilometer til, før jeg parkerte sykkelen på ca. 1050 moh og gikk videre. For de som er i god form og behersker stisykling kan man sykle hele denne distansen. Den første kilometeren er på grei vei før det går over på sti. Det er ikke akkurat flytsti, men det var veldig gøy å sykle hele stien på returen!

Den merkede stien fortsetter videre oppover til der steinuren starter på ca. 1300 moh. Videre oppover er det noen varder som viser vei. Det blir brattere og brattere, og noen steder er det greit å støtte seg litt med hendene. Steinene var glaserte med is som på turen til Nordre Sålekinna, men det ble bedre feste dess høyere jeg kom fordi det ble mer og mer rim på steinene.

Dessverre var det en tjukk sky som lå og trykte over toppen her også. Så sikten var bare 50 meter.

Typisk nok så lettet skyen etter at jeg var kommet vel ned igjen.
Med klar sikt på toppen hadde denne turen fått terningkast seks.