Topper i Tufsingdalen (26.09.2023)  4

Ascents Søndre Buhøgda (1,112m) 26.09.2023 12:24
Nordre Buhøgda (1,058m) 26.09.2023 13:40
Flenskampan (1,292m) 26.09.2023 16:08

Høstens første tur til norddalen

I dag tok jeg turen til Tufsingdalen. Enda en del ubestegne topper i dette flotte området.

Jeg parkerte i krysset nedenfor bomkassa. Det kostet 80 kr. å passere, og det ikke var ikke lange biten å gå før jeg måtte parkere uansett.

Veien som går mellom Grådalen og opp til stidelet der den ene stien går over til Femundshytta
F.v. Elgspiggen, Gloføkkampen, og Gloføken
Toppen av Buhøgda. Der måte jeg ha en rast. Formen var tung i dag, og jeg måtte stoppe flere steder på tur opp for å spise bær eetersom jeg hadde med for lite mat...
Utsikt sørover fra Buhøgda. Fumunden speiler seg.
På den andre siden av Femunden ser jeg Store Svuku
Femundshytta
etter en god rast kunne jeg sette kursen mot dagens andre mål, Flenskampen.
Det var faktisk tre andre i fjellet denne dagen..
Solid varde på Flenskampen
Det var bløtt i terrenget og der det kunne renne vann, rant det vann..

Selv om været var nydelig og turen var fin, så var det en tung tur. Slurv med måltid etter ei hard fotballtrening kvelden før hadde nok mye å si. Det at jeg hadde med for lite mat i forhold til det jeg ønsket var også ikke positivt... Da jeg kom til bilen igjen ca. 1830 så var jeg ganske tom for energi. Jeg var egentlig sikker på at butikken i Tufsingdalen ikke var åpen på denne tiden av døgnet, men sjekket. Der stod det at den var åpen til kl. 2300... Jeg måtte google, og der kom det opp en artikkel fra Arbeidets rett om at butikken hadde blitt selvbetjent. Ikke det helt store utvalget i mat man kan ta med seg på farten, så det ble en pose nøttemiks, og litago..