Til Veslesmeden i tåke med hund (23.09.2023)

Written by Riberrachid (Roger Vestrum)

Start point Rondvassbu (1,186m)
Endpoint Rondvassbu (1,167m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Veslesmeden (2,015m) 23.09.2023

Sykkelutleia på Spranget var over for i år, så vi kastet et par sykler bak på bilen istedenfor. Det var veldig mye mer effektivt og behagelig å bruke sykkelen t/r Spranget-Rondvassbu. Sparte oss vel for minst tre timers gange. Det er også ganske lett lei å sykle begge veier.

Vi slengte syklene fra oss rett før Rondvassbu og gikk oppover den merkede stien til Veslesmeden via Rondhalsen og baksiden av Svarthammeren. Knallvær så langt, men tåka kom uheldigvis sigende idet vi kom opp på ryggen mellom Svarthammeren og Veslesmeden. Med en sikt på ca 30 meter tok vi oss til topps på Veslemeden på relativt enkelt vis. Litt rim de siste 30 høydemetrene gjorde det litt sleipt.

I bakhodet vurderte vi om vi skulle forsøke oss på runden om Smedbandet og Storesmeden, men ante at det var en lite hundevennlig passasje. Den var egentlig litt hårete for oss tobeinte også. Med kun tåke i horisonten forsøkte vi oss litt nedover mot Smedbandet, men valgte å snu både på grunn av bikkjas klatreegenskaper og redusert sikt. Det er visstnok litt utfordrende veivalg oppover mot Storesmeden, så faren for å træle litt under dagens forhold var stor.

Vi ruslet nedover igjen, møtte på sola, la oss i lyngen og koste oss før vi heiv oss på syklene ned igjen til Spranget. Med senket hode og bøyd rygg kunne vi da lett irriterte skue tilbake på toppene og se at det nå var blitt helt skyfritt igjen. Sånn er det.