Gjendealpene – Tilbake til Knutshølet (02.09.2023)  6

Søre Skarvflytinden (2,210m) 02.09.2023

Gjendealpene – Tilbake til Knutshølet

Innmarsj:
I fjor ble det braksuksess over Knutsholstraversen med Lars og Ragnhild. Vi var nå tilbake i Gjendealpene og skulle fullføre det berykta Knutshølet. Droppa telt og annet unødvendig utstyr på samme teltplass som i fjor før klokka ble startet fra utedoen på Gjendebu like før klokken 09:00.
Tusla rundt Gjendeosen i solid raumerka sti sammen med kviger, kalver og geiter. Kjente at dette ble en bra dag. Etter hvert er det slutt på stien og innover langs kanten av Gjende. Her var det flere dyretråkk som kunne følges og skogen var mer lettgått en fryktet. Passerte Vågåhytta som ligg som ei perle med egen strand og båthavn helt ned til vannet. En idyllisk og bortgjemt plass som bare ekte vagværer har tilgang til. Videre bortover i frodig skog til vi kom til store rasområde hvor det har rast ut store steinmasser for 100 eller 1000 vis av år siden. Noen av steinene var godt over 5 meter høye og vi følte oss veldig små der vi snirklet oss rundt og gjennom steinmassene. Gikk på høyre siden av åa som kommer ned bra bretunga til Knutshølet. Frodig oppover bekkedalen med masse blåbær. Perfekt stigning oppover til å plukke blåbær. En liten knekk i ryggen kunne vi gå å spise søt og moden blåbær på tur oppover. Etter å ha spist oss oppover stigningen krysset vi bekken og gikk nærme bretunga før vi svingte opp til Nørdre Skarvflytinden. Her åpnenbarte landskapet seg og Gjendealpene trumfer frem som en av Jotunheimens defintive perler. Knutsholstindene er spesielt fine fra denne siden. Det gikk flere store ras fra hengebreen under Knutsholstinden. Store ras hvor lyden ble forsterket i gryta inne i Knutshølet. Store krefter i sving!

Frodig skog langs sørsiden av Gjende
Buldrestein avd. Gjende
Knutshølet med Store og Vesle Knut

Skarvflytinder
På toppen av Nørdre Skarvflytinden etter nøyakyig 4 timer. Nå måtte vi ha lunsj. Turen var så vidt i gang og Austre og Midtre Leirungstinden kunne skimtes langt bort i horisonten. Etter påfyll med energi plukket vi 2 topper til det neste kvartere. Dette er topptursamlerens drøm. Følge rygg og plukke topper som ligger tett som hagl. Fra Midtre Skarvflytinden var vi litt usikker på vegen videre. Klyvinga ned i starten så overkommelig ut men rappellfeste til Sondre Kvambekk for noen uker siden fristet også. Benyttet samme feste med to reserve kammer til første og tyngstemann. Den andre rappellen rundt en stor blokk som var oppstøtt med en bombe av en kil. Vakkert utført! Benytta også her samme feste og ganske nøyaktig 29 meter rappell før vi kom til en solid hylle hvor vi kunne fortsette ryggtraversen. Noe klyving, noen steder smalt og luftig og andre steder bredt og slakt. En veldig variert og fin rygg. Måtte være litt våken for å få med seg alle toppene og ikke gå i blemma å gå forbi noen.

Dagens første topp - Nordre Skarvflytinden
Ferdig med rappellen ned fra Midtre Skarvflytinden
Austre og vestre Memurubrean i bakgrunn med Memurutinder og Hellstuggutinder
Knutshølet panorama

Skarflyløyftinden SØ1.
Toppen som er like vanskelig å bestige som å huske navnet på denne knausen. Psyka oss opp på Store Skravflytinden med Monster og kanelsnurrer. Herfra er det bare 50 meter i luftlinje til SØ1. Her lå det en sneip hvor deler av filteret også var borte. Her har det nok vært noen som har psyket seg opp tidligere. SØ1 var turens midtpunkt som vi begge var litt spente på. Fulgte vardet rute bortover til et hakk. Her ville Ragnhild binde seg inn i tauet og det var helt greit. Først forsere en meget løs pinakkel. Kan passeres både på høyre og venstre side eller rett over. Deretter opp ei skrårenne med sprekkformasjon opp til et nytt hakk hvor det henger mange gamle rappellslynger. Taua inn Ragnhild som løste klyvinga veldig fint. Deretter er det 3 meter ganske slett vegg uten noen steder å sette sikringer. Fant noen hyller ute til høyre og fikk karret meg greit opp uten store vanskeligheter. Plutselig stod vi på toppen av SØ1.

Ned igjen tok vi to rappeller i normalruta samme veg som opp. Kunne sikkert tatt en rappell rett ned men usikker på om vi har truffet hakket. Da kunne vi pakke ned tau og klatreutstyr og fortsette bortover platået mot Leirungstinden. Austre Leirungstinden som føltes milevis unna i starten var nå ganske nærme. Imponerende varde på toppen her. Fra Austre Leirungstinden måtte vi mye ned i en en løs renne. Mer enn vi begge hadde forventet. Men nå var vi inne i siste motbakke opp til Midtre Leirungstinden og det var fortsatt lenge før det ble mørt. 11 av 11 topper var et faktum og hele Knutshølet var besteget.

Skarvflyløyfttinden SØ1. Se på den a
Ragnhild passerer den råtne Pinakkelen
SØ1 befares på kloss hold
Bretunga som vi gikk oppover i vår på ski for å bestige SØ2 og SØ3. Store forskjell på vår-bre og høst-bre

Leirungstinder og Utmarsj
Videre opp til Vestre Leirungstinden så det meget vertikalt ut. Vi var egentlig happy med å kunne trekke ned i Leirungsdalen og ned Svartdalsbandet. Fra her kunne vi følge rødmerket sti helt inn i baren på Gjendebu. Radig tempo gjennom Svardalen før mørket traff oss før bikken ned til Gjendebu. Her ble det fort veldig mørkt og hodelykta måtte på. Ned sherpatrappene mot gjendebu kom det en hodelykthilsen utenfor Gjendebu. Uvist hvem dette var men vi ga noen blink tilbake. Fortsatt uvist hvem dette var. men hyggelig var det.

Nede på Gjendebu etter drøyt 13 fantastiske timer på tur. Smalt opp teltet like fort som jetboilen kokte vann. Tok med oss Real inn fremfor peisen til Gjendebu. Spurte bestyrer om baren var stengt men fikk til svar at den stenger ikke før 1. oktober. Ble bursdagsfeiring med en fin vinflaske og real med god underholdning av en spellemann med trekkspell som hadde en tendens til å bare spille ufulstendige låter. Fikk også høre bursdagsangen 5 minutter før midtnatt. Det var nok ikke dedikert til meg men hyggelig var det uansett.

Knakende fin tur i kjernen av Gjendealpene uten masseturisme. Været gjorde også sitt til at turen ble som den ble men jeg slenger ut en soleklar 6er på terningen. Legger ved bilder når jeg får fylt opp med credit.