Snøhettatraversen (14.08.2023)

Snøhetta Midttoppen (2,278m) 14.08.2023
Snøhetta Vesttoppen (2,253m) 14.08.2023
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 14.08.2023

Befaringstur med Rune over Snøhettattraversen fra stortoppen til vesttoppen. Var litt varierende vær i dag med enkelte snøbyger og noe vind. Grei marsj opp til stortoppen (1t 45min i jevnt bra fart). Videre bort til søre midttopp der vi tok på hjelm og sele. Trakk deretter nedover i vestsida i tildels løs ur. Snøfeltet som ligger under sadelen mellom midttoppen og Hettpiggen hadde smeltet såpass at vi kunne runde det på undersiden, så slapp bruk av isøks. Måtte deretter litt opp igjen til vi kom på en hylle under et dieder der vi begynte å sikre med tau. Ca. 25 meter (grad 2+) opp til en hylle som vi ruslet langsmed mot høyre (ca. 30 meter) til et nytt lite snøfelt. Tok en kort lengde over snøfeltet til en liten hylle under renna som fører opp til Hettpiggen (ca. 20 meter, grad 3). Dette er "Normalveien". Man kan også klatre mer ut mot høyre ved en ryggformasjon, eller på sva til venstre som fører direkte opp til ryggen nord for Hettpiggen. Ryddet rappellfestet i toppen av normalveien. Derfra lett klyving videre til toppen av Hettpiggen. Videre sørover er det greit å gå uten tau et stykke før det bratner til. To taulengder med nedklatring (grad 2-3) via rappellankere før en 20 meters rappell ned i østveggen. Derfra transport ca. 50 meter traverserende inn i vestveggen på Vesttoppen. Herfra tre taulengder oppover langs et skrådrag mot venstre. De to første lengdene har hvert sitt crux (grad 3-4), og i starten av andre taulengde må man traversere over mot høyre på et bratt sva før en trang renne (kan sette en rød camalot inni for å dra seg forbi det vanskelige). Tredje taulengde er lettere, men fører opp i en flanke med mye løs stein (obs obs!). Etter dette er det litt transport bort til den siste hammeren. Kan klatres direkte (grad 3), men dårlig sikret eller rundes ut til høyre kant (bedre sikret). Etter dette er man "home free" og kan fortsette uten tau til toppen av Vesttoppen. Stien ned igjen til Snøheim går stedvis vel langt øst for ryggen, så jeg ville anbefale å holde ryggen mer slavisk. Fin tur i effektivt tempo, men samtidig tok vi oss god tid til å undersøke klatrepartiene godt.

På vei ned fra Midttoppen.
Første taulengde for dagen.
Første standplass.
Tilbakeblikk mot søre midttopp.
Rune følger i første taulengde.
Transporten bort til "normalruta" på Hettpiggen.
Klatringen opp "normalveien" på Hettpiggen.
Rydder rappellfestet i toppen av normalruta på Hettpiggen.
Siste nedklatring før rappellen ned fra Hettpiggen.
Vesttoppen sett fra skaret i nord.
Snøhetta sett fra stien ut mot Snøheim.