Austanbotntind-traversen. (04.08.2023)

Austanbotntinden V0 (2,175m) 04.08.2023
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 04.08.2023
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 04.08.2023

Vekkerklokka ringte 0500 og vi dro av gårde til Turtagrø for å kunne starte tidlig på traversen. I halvsøvne kom vi oss på beina på tur innover mot vetle Austabotnen i rolig men jevn dur. Det var ilte med folk å se. Trolig grunnet fredag og avsluttet fellesferie. Skydekket kom og gikk, med noe jevn tåke over toppen. Vi hadde håpet på tørt og fint vær, da turen innebærer både klatring og en del sva. Steinura opp mot første topp var overaskende enkel og fin å gå i, nå har vi tross alt en del dårlig ut å sammenlign med! Før toppen tok vi igjen et par fra Østerike som var 5mnd. på ferie i Norge. De slapp oss forbi og lot oss gå først. Slik ble det til at vi fikk litt fart på oss og våkna til litt mer, vi ville tross alt ikke lage kø for de bak oss.

Vi bant oss inn i tau allerede fra S2. Fra her runda vi en stor blokk til høyre som vi rask klev opp på. Videre gikk vi rett mot sva-risset som skulle ta oss til pinakkelen og rappellfestet. Her var vi glade for at det var tørt. Det ble å følge risset, for så ut i en halvveis spagat til høyre for så finne noen småhyller som beina kunne holde friksjonen på. Marius rappellerte ned først, her med 50m tau som holdt godt. Samtidig duket det opp en gærning som løpe med løpevest og joggesko. Han hadde tenkt å gå en omgåelse ned, men det så virkelig ikke ut som en god ide eller snill vei! Vi tilbød han å rappellere ned på tauet vårt, noe han omsider takket ja til. Videre spurte bad vi han om å være forsiktig, det er en del klatring videre. Samt at vi kommer bak som det skulle være behov. Han hadde ikke gått traversen før, så vi var litt spente på om han visste hva som venta han. Han sa ikke så mye før han løp videre.

Like etter rappelen ventet sva-partiet. En side på kanskje 40m som var sva. Den var veldig grei å gå, masse riss og små hyller man kunne holde i og ha beina på. Her måtte man gå ganske langt ut til høyre før man klyver videre opp til Søre Austabotntind. Veien videre er en fin rygg med lette klyv. Man møter også en blokk med skrå helling som man må "skli ned", da ved å holde seg godt fast for ikke skli feil retning. Så er man nede ved innsteget til klatringa. Fra nede ser det ut som du skal klive rett opp noe hinsides til vegg. Det var det også, men det var både fast fjell og tørt sva, så det gikk veldig fint! Virkelig morsom og litt teknisk klatring. Første bit var sva med riss rett på. Videre vi klatra vi rundt en blokk til venstre, for så rundt en renne til høyre og videre rett opp. Vi brukte to lange taulengder, men de kan enkelt deles opp i flere korte. siste bit gikk vi bare opp, før vi sto på toppen av V0 og kunne se ryggen videre til Store. Her hadde vi gått før. Vi gikk bare en kort tur oppom store før vi returnerte ned normalruta via vestre og vestraste. Vi bomma litt på returen i starten og havna litt for langt til høyre. Det bød på en bratt side med mye sva og snø med is under som ikke anbefales. Vi kom heldigvis inn på normalstien. Her er det også litt bratt sva som man skal være forsiktig ned. Etter det kommer snart omgåelsen i sørflanken før man klyver opp til Vestraste. Her pakka vi ned alt av sele og tau, for så rusle ned siste del til bilen.

En dag vi skulle ta det rolig og muligens hadde regna med 12timer, ble likevel bare til en nitimers tur. Skjønner godt at dette er en klassiker, for den var utrolig fin! Ikke minst mye snillere enn forventet:)

Blokke vi runda til høyre og klev opp rett etter første topp.
Toppen av Søre Austabotntind.
Første taulengde.
Første taulengde. Sva i starten. 3/4 opp på bilden ser man en blokk delt i to(riss mellom). Denne kløv vi opp på e liten hylle til venstre for så runde den der. Videre runda vi til høyre.
Rett før toppen av V0, tilbakeblikk på det vi har forsert.
Fornøyde med å nå toppen :D
Marius på toppen av Store Austabotntinden.
Vestraste, her putter vi alt av klatreutstyr i sekken.
På tur ned, tilbakeblikk på ryggen til høyre.

Start date 04.08.2023 08:19
End date 04.08.2023 17:18

Missing title

Written by raroa 10.08.2023 08:25

Takk, der er bare å glede seg! Dette var nok en av de finere traversene vi har gått. Det er selvsagt en fordel at det er tørt, men her er det fast fjell med god friksjon Vi hadde med sva-sko til klatringa. Det er enkelte steder du må stole mye på beina, men dette går fint!

Masse lykke til med siste innspurt, godt jobba!:)

Sv:

Written by Movegen22 10.08.2023 18:55

Nyttig info med svasko! Ja - der er innspurt, men dere kommer jo som raketter bak! Håper å bli ferdige neste sommer :)

Flott rapport

Written by Movegen22 09.08.2023 16:43

Dvs at jeg (Sekretæren) ikke trenger å grue meg? Er litt skeptisk til denne altså…