Omvei fra Leirvassbu til Olavsbu (01.08.2023)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Austre Rauddalstinden (2,086m) 01.08.2023
V2 for Austre Rauddalstinden (1,743m) 01.08.2023
Store Rauddalstinden (2,157m) 01.08.2023
Vest for Austre Rauddalstinden (1,930m) 01.08.2023
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 01.08.2023

Med Mari. Lå i telt ved Leirvassbu for å få en tidlig start. Var i marsj klokka 0630 i strålende vær. Lettgått på den gamle anleggsveien nedover Gravdalen. Var litt usikre på hvor vi skulle gå opp fra dalen, og endte med å gå ganske rett mot Vestre Rauddalstinden. Var litt i bratteste laget her, men vi kom opp. Er nok bedre å gå opp på ryggen litt lenger vest. Tok en del krefter å ta seg opp i steinura her og videre til første topp. Steinur var dagens tema, ikke akkurat noe oppgått tråkk over disse tindene.

Opp til Store kunne vi følge noen snøfelter et stykke. Brukte stegjern her. Snøfelter og løs steinur ned fra Store, før vi omsider var nede på den flate ryggen der terrenget var litt mer lettgått. Men det var evig langt bort til Austre! Til slutt kom vi til topps, forbi et lite punkt rett før toppen som kanskje kan kalles klyving, ellers veldig greit. Dagens største usikkerhetsmoment var nedturen fra Austre. Så veldig bratt ut på kartet, noe som viste seg å stemme. I starten fulgte vi et tråkk som var fint vardet, se etter liten varde som står i et lite søkk hundre meter øst for toppunktet. Greit i starten, men etter hvert som tråkket forsvant (eller i det minste forsvant for oss) ble det bare å finne beste vei nedover sva, gress, grus og stein.

Vi var ganske møre i beina da vi kom ned til Olavsbu etter nesten 10 timer på tur. Men takket være tidlig start fikk vi fortsatt god tid til å nyte mat fra selvbetjeningshylla og øl fra sekken til Mari før vi krøp til køys på smekk full sovesal.