Falketind og Stølsnostinder (28.07.2023)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Falketind (2,067m) 28.07.2023 12:20
Austre Stølsnostinden (1,966m) 28.07.2023 13:44
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 28.07.2023 14:04
Stølsnostinden (2,074m) 28.07.2023 15:48
Visits of other PBEs Klyving pionerruta (1,800m) 28.07.2023 12:20
Austre Stølsnostinden - vestegga (1,950m) 28.07.2023 14:35

Denne turen har vi lest og prata mye om. Har vært på planen flere ganger, men værmeldingen har satt en stopper. Nå var det meldt brukbart, så vi bestemte oss for å gjøre et forsøk.

Kjørte inn til Koldadalsvatnet og satte opp teltet - i strålende sol. Det skulle ikke gå lenge før regnet kom. Og det regna og regna - rene skybruddet. Turplanlegger begynte allerede kvelden før å legge plan B (Snøholstind). Sekretæren var mentalt forberedt på Falketind med venner, og ikke spesielt lysten til det. Våkna klokka to, og det regna fremdeles... Begynte å se svart på det. Våkna til brukbart vær (heldig vis), og holdt oss til plan A.

Fulgte veibeskrivelsen fra "Bibelen" - umulig å ikke skjønne hvor man skal gå. Hardtrakka sti inn mot Falkebreen. Inn på breen. Vi var først ute i dag. Vel av breen så vi at flere kom etter. Vi begynte klatringa uten sikring. Kom et punkt litt for langt til høyre, så da måtte vi sikre ti meter for å komme oss inn i riktig "renne". Kløv usikra også videre. De siste 20 meterne opp mot ryggen var det vått, og litt utsatt. Vurderte om vi skulle klatre usikra, men satte en standplass og sikra opp for sikkerhets skyld. For en gangs skyld syns Sekretæren den gule trekanten like gjerne kunne vært grønn. Men hadde det vært vått fjell, hadde det nok vært helt annerledes.

La igjen mye utstyr på ryggen, og rusla bort på Falketind. I det vi nådde toppen kom tåka, og regnet. Heldige med den... Vått og ekkelt på tur ned. Møtte de vi hadde sett på breen, og slo av en fjellprat. Utstyret i sekk igjen, og videre greit bortover ryggen mot Østre og Midtre Stølsnostind. Sola titta fram, og steinene tørka - så det ble rett så trivelig. Vi så regnskyer rundt oss, og de kom - sjølsagt - akkurat i det vi nådde svaene. Det var så vått og uhyggelig at Sekretæren forlangte sikring. I det vi er i ferd med å sette standplass, kommer en "Lokal Pokal" i lett trav forbi. - han var nesten på toppen av Stølsnostind før vi var nede i skaret .

Grei klyveklatring videre opp til Store Stølsnostind. Så ingen nevneverdig grønn trekant her. Fikk sol på toppen, og satt lenge og nøt utsikten - sjøl om "Storingene i Vest" hadde tåkehatt. Ingen utfordringer ned heller, siden steinene hadde tørka. Inn i tauet, og ned Stølsnosbreen. Bratt, men ingen store utfordringer. Fulgte snøfelt helt til dals. Så var det bare den litt tråkige returen igjen. Mye løs ur, og løsmasser. Tungt å gå. Oppsøkte de få snøfelta som var. Tørste som bare det, og på desperat jakt etter vatn. En liter ble for lite i dag, og ingen påfyllingsmulighetr etter at man har kryssa den siste bekken før breelva som kommer ned ved stien. Gull da vi endelig fant vann!! Gikk nå høvelig radig framover igjen - på tross av terrenget. Det smakte med en kald "fjellpils" når vi kom til teltet for å si det slik.

En flott tur, sjøl om vi skulle ønske vi hadde tørt fjell da vi skulle ned fra Midtre. Overraskende lite sirkus, og Sekretæren tøffa seg med at Pionerruta var oppskrytt. Nok en gang en stor takk til tålmodige og snille Turplanlegger - som tilrettelegger og finner veg for sin halvskeptiske turkamerat.

På vei opp pioner ruta, helt øverste partiet
Skøydda kom såklart på toppen
Frå midtre
Kom akkurat ei regnskur som gjorde at vi sikret ned svaet, men vi drev der kom en årdaling joggende ned…