Gråhøgda i Os kommune (28.07.2023)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Fjellveien p-plass (857m)
Ascents Gråhøgda (1,543m) 28.07.2023 14:33
Visits of other PBEs Fjellveien p-plass (860m) 28.07.2023 15:41

Ca 2,5 t kjøring fra hytta parkerte jeg på Fjellveien p-plass på 860 moh. Nydelig og varmt vær helt til ca 1300 moh. Da kom skyene og temperaturen sank betydelig. Litt yr også og mørke skyer fra sør. Rett før toppen møtte jeg noen på vei ned og da var lyn og torden i gang. Ble derfor meget kort stopp og noen bilder fra toppen og en raskt matbit inntil noen brakker. Fulgte stien ned, dvs sånn ca for det var ingen tydelig sti. Kom noen kraftige regnbyger og haglbyger også så her var det ned raskest mulig. Litt lettere siste biten og kjekt med sykkelen parkert på 1075 moh. Nå tilbake til hytta.

Dagens mål fra p-plassen.
Nysgjerrige sauer og Mille var flink å holde seg rolig
Tok noen tversovere i stedet for alle svingene på veien.
300 hm igjen. Flatet ut et stykke på ca 1250
Håper de skyene går østover…
Noe er skjult inni her...
Mye byggverk på toppen
Toppvarden. Og da kom det lyn og torden , så ble et kort opphold med de neste bildene fra toppen og en kjapp matpause i le av det ene bygget.