Soleibotntinder (08.07.2023)

Søre Soleibotntinden (2,049m) 08.07.2023
Sørøst for Store Soleibotntinden (2,020m) 08.07.2023

Soleibotntinder

En liten uke i Frankrike og rett til Jotunheimen.
Opp til Lauvnistinden med staver. Dette er nok en mye finere skitopp enn på sommeren. Fra Lauvnostinden smalner eggen til og en vanvittig skue mot Hurrungane åpenbarer seg. Etterhvert kommer stopper det i et hakk hvor vi festet tau til rapell. Etter å ha kastet ned tauet oppdaget jeg at det gikk greit å klyve ned uten rappell også. Vi gikk deretter over de flate svaene og klatret et taulengde opp til en markert hylle. Dette var turens eneste lille klatreetappe, grad ikke over 3. Deretter lett klyving til toppen.
Fra nørdre er det flere luftige punkt men enkel klyving. Mye likt som Dyrhaugsryggen. På toppen av Store Soleibotntind var det mye folk. Snakket med flere av de og tok en lang lunsjpause før vi gikk over resten av ryggen bort til Søre. Et imponerende skue ned i Ringsdalen og brefallet under Store Ringstindens nordvegg samt mot Austabotntinden. Gikk/akte ned til Berdalsbreen og gikk i taulag ned denne. Deretter ned til Tindevegen før det ble 2 varme km langs veg tilbake til bilen.

Takk for en fin tur, Ranghild!

På tur opp til Store Soleibotntind med nørdre bak. Vi prøvde å følge eggen direkte for litt mer klatring
Fint å gå/renne seg ned breen. Må være obs på sprekker.