Ukeskurs Bre og Fjell (21.06.2023)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Vestre Skeie (2,113m) 21.06.2023
Visits of other PBEs Gjuvvatnet klatrefelt (1,297m) 21.06.2023
Tronoberget klatrefelt - sti (375m) 21.06.2023

Ukeskurs fjellklatring for Bre og Fjell. Sebastian var praktikant, veldig flink fyr. Tre bilde gjester fra Vågå og Trysil som alle hadde klatret før og var ivrige i fjellet. Fint vær stort sett alle dager.

Dag 1:
Tronoberget. Startet med introduksjon og plan for kurset. Deltakerne hadde ambisjoner om å bli trygge på egen hånd i fjellet. Litt om utstyr, før vi kjørte en runde med rappellering. Klatret litt på topptau, før vi gikk gjennom taulagsrutinger for klatring over flere taulengder. Avsluttet dagen med intro til sikringer og sikringsplasseringer.

Dag 2:
Tronoberget. Første halvdel av dagen brukte vi på standplass. Etter lunsj klatret alle en runde på topptau og satte sikringer som ble vurdert av oss, og alle klatret en runde på led på Vaktmesteren (4+) med instruktør på siden. Alle kom opp her. Til slutt kjørte vi full taulagsklatring på Vaktmesteren med tre i taulaget. Delte den i to lengder. Nyttig å få kjenne litt på taukrøll på standplass.

Dag 3:
Turdag Skeie. Ferdråd på morgenen. Var i marsj ca 0830. Gikk veldig greit opp til Kalven og videre til innsteget. Tåke og noen lette byger. Vått fjell på anmarsj, men ikke så verst på klatringa. Sebastian sikret meg raskt opp til standplasshylla og jeg hengte opp et fast tau der. Så kom Sigrid i taulag med Sebastian, og Thorbjørn og Ingvild fulgte på i eget taulag. Fint å gjøre det slik, deltakerne ville gjerne prøve å lede, men jeg hadde ikke turt å slippe de opp på led uten å være ved siden av selv. Fra standplass gikk jeg inn i taulag med Sigrid. Sebastian ble med de to andre. Deltakerne ledet også den andre, korte, taulengden, før jeg og Sebastian tok utstegsdiederet. Alle veldig fornøyd, mye mestring her. Gikk vinterruta ned fra Skeie, måtte ta to utiringer for å komme forbi noe bratt snø og delvis iseste partier. Sebastian snakket om hvordan man skal lese en isbre på utmarsjen. Sola kom etter hvert. Alle var enige om at det var en bra dag!

Dag 4:
Kameratredning ved Gjuvvatnet. Fint felt til formålet, svært god utsikt og enkelt å henge opp tau. Startet dagen med en kort repetisjon av taulagsklatring langs bakken. Deretter kjørte jeg en demonstrasjon av utløsing av brems i guidemodus og enkel hjelpetalje. Deltakerne prøvde noen runder selv. Sebastian tok en fin demo av klemknutegang og kobling mellom klemknutegang og rappell og omvendt. Dette tok deltakerne raskt. Vi avsluttet med en rappell over to taulengder der deltakerne selv måtte bygge en halvt hengende standplass halvveis som de rappellerte fra. Fin trening i å stole på utstyret. Vi hang på siden i egne tau. Erfaringen er at hvis deltakerne skal ha utbytte av en slik dag, så er det begrenset hvor mange momenter man kan kan ta inn. For oss var det mer enn nok med tre (enkel hjelpetalje, klemknutegang og utløsing av taubrems).

Dag 5:
Via Lava fra Framruste. Litt surr med kjøring, kjørte først av Riksveien ved Dønnfoss for å kjøre helt opp til demningen slik at vi kunne rapellere ned igjen til bilen. Veien var stengt, så vi måtte kjøre rundt via Pollfoss og til Framruste. 40 min anmarsj fra her. Deltakerne hadde satt seg inn i ruta på forhånd, og vi stoppet et stykke fra veggen for å se ut ruta og planlegge litt. Nyttig øvelse å ikke bare rushe inn til veggen. Jeg og Sebastian var i eget taulag og surret litt rundt på siden uten å blande oss for mye i det deltakerne gjorde. Sjekket standplasser og sikringer. Sebastian måtte dra etter fjerde tl. og måtte ha med tauet sitt, så jeg soloerte de to siste lengdene. Gikk fint, men på vått fjell kan det være greit å være i tau også for instruktør.

1. Enkelt med unntak av et lite opptak som kan unngås til høyre. Stand rundt stor blokk på hylle.
2. Transport langs gresshylle bort til markert renne. Lettest å sette stand inne i renna og forlenge godt slik at man står beskyttet for evt. steinsprang.
3. Opp renna forbi noen klyveopptak til stand der renna slutter.
4. Videre lett forbi noen trær og opp et litt bratt sva. Stand på stor hylle, fordel å stå litt langt ute/til høyre på hylla for å ha god kommunikasjon.
5. Opp tydelig renne. Ett litt krevende opptak rett før standplass. Litt krevende å finne god standplass her. Kan også gå litt ute på venstre side, lett hvis tørt, men vanskeligere å sikre her.
6. Fra standplass, litt ut til venstre, så oppover over et litt dårlig sikra parti. Deretter tilbake mot høyre forbi et tre til stand inne i renna. Fra her var det greit å klyve usikra til topps.

Fin kursrute Sondre har fått til her, særlig for å bli kjent med elementer fra fjellklatring som vegvalg, steinsprang, taudrag, plassering av standplass, kommunikasjon etc. Klatringa er opptaksvis, og det er elementer av klatring i alle lengder unntatt 2. taulengde.

Alt i alt et veldig bra kurs!