Storsmeden i Sel/Dovre (12.06.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Storsmeden (2,016m) 12.06.2023 19:03
Storsmeden Nord (2,001m) 12.06.2023 19:10
Visits of other PBEs Spranget parkering (1,080m) 12.06.2023 15:20
Spranget utsiktspunkt (1,080m) 12.06.2023 15:20
Klyving Storsmeden vestrygg 12.06.2023 18:44
Endelig passet det å prøve seg på nordtoppen på Storsmeden, en haug som ble oversett da jeg var her sist for mange år siden! Jeg skulle en snartur opp på hytta, og kjørte tidlig for å få til denne ettermiddagsturen. Jeg ankom bomveien opp til Spranget rundt kl 14:30 og innså at dette kom til å bli en sen kveld. Dessverre var også siste del av veien stengt slik at jeg måtte parkere ved Indretjønne. Dette medførte en 2 kilometer lengre tur hver retning! Men, været var godt og jeg lengtet bare etter å komme meg avgårde.
Jeg fulgte stien på vestsiden av Stor-Ula frem til Krokåtbekken. Her tok jeg til venstre inn på en mindre sti og startet endelig på litt stigning oppover lia. På omtrent 1500 meter møtte jeg snøen, og videre skulle det bli en tung og våt tur! På flatene sør for Klaratjønne var snøen så våt at jeg måtte gå store omveier for ikke å havne i en overvannselv oppå den råtne snøen. Jeg så litt mørkt på det en stund da jeg vasset rundt i dette området, men det bedret seg noe på østsiden av Steet. Her så jeg også at selve oppstigningen til Storsmeden var så og si snøfri! Med ny giv kom jeg meg bort til foten av fjellet, og kunne starte oppstigningen. Høydemetrene gikk radig unna og snart kunne jeg nyte utsikten fra toppen av Storsmeden. Nordtoppen som egentlig var hovedmålet for denne turen var bare et steinkast unna, og det var tråkket et enslig spor bort til denne. Jeg satte igjen sekken på hovedtoppen og fulgte sporet problemfritt over til Storsmeden Nord. Herlig! Det er alltid verdt slitet når man når målet man har satt seg:)
Tilbaketuren gikk via Rondvassbu for å slippe unna det våteste snøpartiet. Dette innebar noen ekstra kilometre til, men jeg tror likevel at dette var det raskeste alternativet denne dagen.
Nederst ved Krokåtbekken dukker endelig Storsmeden opp (bak Steet til høyre i bildet)
Nedenfor Steet i 1500 meters høyde dukket snøen opp! Herfra ble det en tung og våt tur videre til foten av Storsmeden.
Storsmeden ligger litt bortgjemt innerst i Kaldbekkbotn
Kaldbekkbotn og ytterste ryggen på Steet sett fra stigningen opp mot Storsmeden
Steet sett fra Storsmeden
Utsikt nordover mot Langholet fra Storsmeden. Trolltinden ruver til venstre i bildet
Storsmeden med Storsmeden Nord like bakenfor
Utsikt østover fra Storsmeden Nord med Veslesmeden midt i bildet
Endelig nede på barmark igjen. Tilbakeblikk mot Steet og Storsmeden
Rondvassbu med Svartnuten, Vinjeronden og Storronden lengst til høyre.