Nørdre Midtmaradalstinder (20.05.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi)

Ascents Nestnørdre Midtmaradalstinden (2,062m) 20.05.2023
Nørdre Midtmaradalstinden (2,025m) 20.05.2023

Nørdre Midtmaradalstinder

Dag 3 og muligens årets siste skitur. Fortsatt mye snø i fjellet selv om det var 9 grader når vi passerte Turtagrø rundt klokken 09:00. Snøen minker fort i fjellet nå.

Onkel Øystein kom på dagstur fra Lillehammer for å være med på tur. Transportetappe gjennom Ringsdalen som fortsatt er lang, men kortere enn jeg husket. Gikk helt fint å gå på ski hele vegen opp fra Ringsbotn og opp til breen. Herlig å bryte av til Ringskar. Det blir liksom mer fredelig å svinge av motorvegen som går opp til Store Ringstinden. Når vi rundet rundt Austre Ringstind forsvant de siste skisporene, og vi var plutselig helt alene. Opp til ryggen mellom Austre Ringstind og Nestnørdre Midtmaradalstinden er det et liten bratt kneik hvor vi måtte ha ski på sekk. Satte fra oss skiene på ryggen og tok en god matpause og tok på stegjern. Jeg kjøpte nye superlette stegjern til Øystein som fortsatt var uåpnet. Disse måtte prøves! Litt vanskelig å justere de inn men heldigvis er Ragnhild praktisk anlagt som skjønte systemet. Kun ei snor mellom fremre og bakre del.

Kom plutselig 3 vagværer bak oss som vi kjente igjen fra Knutsholsryggen. Disse gikk forbi oss og trakka spor opp til toppen. Ren luksus! Himmelen åpnet og lukket seg hvor tåka fortsatt satt fast på noen av toppene. Store Skagastølstind kom til synet før den ble borte igjen. Riktig trolsk stemning oppover. Tok oss god tid på toppene før vi gikk ned igjen. Topp nummer 313 ble slettes ikke noen ulykkestur. Vanvittig mye folk på Store Ringstind i dag. Et sammenhengende tog oppover hele breen før de forsvant i tåkehavet like før toppen.

På tur ned hadde snøen blitt våtere og vi tenkte det var best å kjøre på ski ned fra ryggen. Vagværene gikk først til fots slik at vi ikke skulle ødelegge sporene. På tur ned falt plutselig den ene vagværen halvveis ned i et hull ned til brystet. "Hær var det et hål". Nesten en vagvær mindre der. Snøen har blitt veldig råtten og de sank langt ned. De rulla ned resten av bakken for å fordele trykket på mest mulig underlag. Fascinerende å se på, men det så også litt knotete ut med ski på sekk og greier. Vi kjørte ned på ski. 4 bratte hoppsvinger så var vi nede på breen.

Kjørte deretter ned Ringsbreen hvor det dukket opp flere kjentsfolk som hadde vært og skulle på Store Ringstinden. Fikk traversert og staka overraskende greit ut Ringsdalen.
Kjørte deretter til Rosten på grilling og øl i solsteiken. Svigerfar møtte oss i bilen med en kald øl i hånda. Perfekt!

Nok en knallfin skisesong i Jotunheimen. Vi gleder oss allerede til neste.