Topper fra Juvass (14.05.2023)

Written by Taugen (Håvard Taugbøl)

Start point Galdhøpiggen Skisenter (1,854m)
Endpoint Galdhøpiggen Skisenter (1,848m)
Ascents Galdhøe (2,283m) 14.05.2023
Galdhøe NØ1 (2,238m) 14.05.2023
Galdhøe NØ2 (2,240m) 14.05.2023
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 14.05.2023
Storjuvtinden (2,344m) 14.05.2023
Kjelhøe (2,223m) 14.05.2023 13:41

Jeg satt i bilen på Geitsætre etter å ha besteget Storebreahøe og var gira på flere topper. Etter at 3-dagersturen med Anders og Øystein ble avlyst, og jeg allerede var i heimen, så ville jeg utnytte finværet videre. Ville flytte litt på meg, så valget falt på å kjøre opp til Juvass og ta Veslepiggen, Galdhøe og Kjelhøe.

Jeg parkerte ved Galdhøpiggen Skisenter og begynte å gå sommerruta mot Galdhøpiggen. Oppover Styggbrean var det skare, så det gikk radig oppover. Kom opp til Porten etter en time, og når jeg titta over kanten og så videre over Storjuvbrean og Storjuvtinden, så var fristelsen stor til å erobre den og. Ned Porten var det solid snø og gode spor, og med stegjern så var det null problem. God flyt over breen og runda nordvestsiden av Storjuvtinden og begynte å traversere oppover vestsiden. Tok av skia og boota opp siste biten til toppen. Blåste godt, men deilig å rusle siste meterne på eggen mot toppen.
Kjørte samme vei ned igjen, og tilbake igjen til Porten. Gikk kjapt opp Porten, og jobba meg videre mot Løyfte og starten på eggen til Veslepiggen.
Opp eggen var det fine forhold. Lite snø og is, så gikk fint å klyve opp. På med skia igjen og rusle flanken bort mot toppen. Litt vind og lett snøvær, så ble kjapp retur ned igjen til Løyfte.
Nå gjenstod bare siste transportetappe via Galdhøe og Kjelhøe. Kjapp oppstigning til toppen, før lang og slak transport (snork) videre over NØ1 og NØ2 og tilslutt til toppen av Kjelhøe. Skareføre ned til bilen, så det ble ingen høydare.

Note to self: Ta med Portpiggen neste gang..