Storbreahøe (14.05.2023)

Written by Taugen (Håvard Taugbøl)

Start point P-plass Geitsætre (1,014m)
Endpoint P-plass Geitsætre (1,014m)
Ascents Storbreahøe (2,001m) 14.05.2023

Bil og sekk var pakket og klar for en 3-dagers tur i Jotunheimen sammen med svoger Anders og kompisen hans, Øystein. De skulle kjøre fra Bergen kl8, og avtalen var å møtes ved Russtangen kl14. (Planen var å overnatte under åpen himmel fra søn-tirs oppe ved Veotindene/Surtningsue)

Med en fin værmelding og en rastløshet for å få noen topper, så tjuvstarta jeg turen med å dra fra Lillehammer kl6 for å rekke og bestige Storebreahøe før vi skulle møtes.
Rett før jeg kom til Lom, så fikk hele 3-dagers planen seg en real knekk. Sønnen til Anders hadde blitt sjuk, og han måtte derfor melde avbud på tur.

Jeg beholdt opprinnelig plan, og ankom Leirdalen litt før kl9. 5 varmegrader og fint vær møtte meg når jeg parkerte på Geitsætre. Tok på meg ski og begynte å gå oppover på østsiden av Leira. Lite muligheter til å krysse elva, men fant tilslutt et greit sted. Videre jobbet jeg meg sakte men sikkert oppover mot foten av fjellet. Etter å ha rundet nordøstsiden begynte jeg oppstigningen. Etter å ha passert tre bratte heng, så var de siste høydemeterne opp mot toppen veldig slake. Uansett ble man møtt av en veldig fin utsikt akkurat 2t etter at jeg starta fra bilen.
Nedkjøring var på fin våt slush, og jeg fulgte samme vei som oppstigningen.

Alt i alt en fin kort tur.